m Z čoho by mal byť tento rast financovaný?
"Ten rast je z veľkej časti prefinancovaný. Sú tu investície, ktoré budú v ďalšom období reálne produkovať. Nie je to teda otázka financovania, ale nabehne tvorba zdrojov na splácanie a bude tu tvorba exportne orientovaných výstupov, ktoré budú znižovať potrebu dovozu prvotných surovín. Potenciál, ktorý tu je, a ten, ktorý sa bude ešte len realizovať, je taký, že v strednodobom horizonte je nádej minimálne na päťpercentný rast."
m Ekonómovia sa zhodujú v tom, že doterajší rast bol dosahovaný následkom zvyšovania dlhu, pretože sme si naň požičiavali. Pôžičky bude potrebné splácať. Myslíte si, že aj napriek tomu je reálne dosiahnuť takýto rast?
"Pôžičky sú jedna vec a ekonomický rast je druhá vec. Má to určitú súvislosť, ale nie bezprostrednú. Rozdeľme pôžičky štátneho a súkromného sektora. Súkromný sektor v predchádzajúcom období realizoval už 60 percent pôžičiek. Ekonomický rast sa počíta na produkciu, ktorá vychádza z daných investícií."
m Žiadate znižovanie fiskálneho deficitu verejných financií a štátneho rozpočtu a zároveň žiadate, aby vláda pokračovala v dosiahnutom tempe výstavby diaľnic. Ako sa to zlučuje?
"Hovoríme o trojpercentnom podiele fiskálneho deficitu verejných financií na hrubom domácom produkte (HDP), pretože zohľadňujeme financovanie infraštruktúry. Na druhej strane hovoríme o jednopercentnom podiele fiskálneho schodku štátneho rozpočtu na HDP, pretože financovanie infraštruktúry ide iba okrajovo cez štátny rozpočet. Ide cez dlhovú službu a cez okruh verejných financií. Napriek tomu, že financovanie infraštruktúry ide cez navyšovanie dlhovej služby, tá má nižšie tempo rastu ako rast HDP." (pt, sp)