druhé najvyššie ocenenie - Strieborného Alexandra - aj z 39. ročníka filmového festivalu v gréckom meste Solún. Zelenkova cena z Cottbusu, kde zvíťazilo kirgizsko-francúzske koprodukčné dielo Adoptívny syn režiséra Aktana Abdikalikova, bola spojená s finančnou odmenou 7000 mariek a cena zo Solúnu je dotovaná 25 000 dolármi. Spolu s Knoflíkářmi ju získal aj kórejsko-tadžický film Let včely, kuriózny príbeh čestného učiteľa a jeho namysleného suseda, od dvojice začínajúcich režisérov - tadžického Jamšeda Usmonova a kórejského Byounga Hun Mina. Hlavná cena Zlatý Alexander dotovaná sumou 40 000 dolárov putovala do Japonska za film Ryby v auguste, debut 35-ročného režiséra Jošira Takahašiho. Ide o citlivo nakrútený príbeh chlapca zo školského plaveckého oddielu, ktorý miluje dievčinu Reiko. Tá však má rada iného a chlapca požiada, aby fungoval ako sprostredkovateľ v ich vzťahu. Film oscilujúci medzi komédiou omylov a drámou, ktorý dostal aj cenu poroty filmových novinárov Fipresci, je považovaný za nápaditého predstaviteľa novej vlny civilizmu v japonskej kinematografii. Porota Fipresci výnimočne udelila i druhú cenu, ktorú v mimosúťažných sekciách získal juhoslovanský režisér Srdjan Dragojevič za film Rany.
Knoflíkářom patrí ešte ďalšia štatutárna cena - za najlepší scenár. Porota vedená juhoslovanským režisérom Goranom Paskaljevičom ocenila "originalitu dialógov a vynikajúcu konštrukciu príbehu". Najlepším režisérom sa stal Constantine Giannaris z Grécka za film Na okraji mesta o živote niekoľkých mladých kazašských utečencov na predmestí Atén. Za najlepšiu herečku vyhlásili Jeanne Balibarovú z francúzskej snímky Sám Boh ma vidí (réžia Bruno Podalydes) a najlepším hercom bol Mehmet Kurtulus z nemeckého filmu Krátko a bezbolestne (réžia Fatih Akin). Cenu za najlepší umelecký prínos prevzal debutujúci kórejský režisér Kwangmo Lee za drámu Jar v mojom rodnom meste, situovanú do obdobia kórejskej vojny.
RADOVAN HOLUB, Solún
(Autor je stálym spolupracovníkom SME)