Český film Knoflíkáři získal na festivale v Solúne druhú cenu i ocenenie za scenár

Iba týždeň po udelení druhej ceny od nemeckej regionálnej rozhlasovej a televíznej spoločnosti ORB na 8. ročníku festivalu mladého východoeurópskeho filmu v nemeckom Cottbuse si poviedková snímka Knoflíkáři českého režiséra Petra Zelenku v nedeľu odniesla

druhé najvyššie ocenenie - Strieborného Alexandra - aj z 39. ročníka filmového festivalu v gréckom meste Solún. Zelenkova cena z Cottbusu, kde zvíťazilo kirgizsko-francúzske koprodukčné dielo Adoptívny syn režiséra Aktana Abdikalikova, bola spojená s finančnou odmenou 7000 mariek a cena zo Solúnu je dotovaná 25 000 dolármi. Spolu s Knoflíkářmi ju získal aj kórejsko-tadžický film Let včely, kuriózny príbeh čestného učiteľa a jeho namysleného suseda, od dvojice začínajúcich režisérov - tadžického Jamšeda Usmonova a kórejského Byounga Hun Mina. Hlavná cena Zlatý Alexander dotovaná sumou 40 000 dolárov putovala do Japonska za film Ryby v auguste, debut 35-ročného režiséra Jošira Takahašiho. Ide o citlivo nakrútený príbeh chlapca zo školského plaveckého oddielu, ktorý miluje dievčinu Reiko. Tá však má rada iného a chlapca požiada, aby fungoval ako sprostredkovateľ v ich vzťahu. Film oscilujúci medzi komédiou omylov a drámou, ktorý dostal aj cenu poroty filmových novinárov Fipresci, je považovaný za nápaditého predstaviteľa novej vlny civilizmu v japonskej kinematografii. Porota Fipresci výnimočne udelila i druhú cenu, ktorú v mimosúťažných sekciách získal juhoslovanský režisér Srdjan Dragojevič za film Rany.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Knoflíkářom patrí ešte ďalšia štatutárna cena - za najlepší scenár. Porota vedená juhoslovanským režisérom Goranom Paskaljevičom ocenila "originalitu dialógov a vynikajúcu konštrukciu príbehu". Najlepším režisérom sa stal Constantine Giannaris z Grécka za film Na okraji mesta o živote niekoľkých mladých kazašských utečencov na predmestí Atén. Za najlepšiu herečku vyhlásili Jeanne Balibarovú z francúzskej snímky Sám Boh ma vidí (réžia Bruno Podalydes) a najlepším hercom bol Mehmet Kurtulus z nemeckého filmu Krátko a bezbolestne (réžia Fatih Akin). Cenu za najlepší umelecký prínos prevzal debutujúci kórejský režisér Kwangmo Lee za drámu Jar v mojom rodnom meste, situovanú do obdobia kórejskej vojny.

RADOVAN HOLUB, Solún

(Autor je stálym spolupracovníkom SME)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 584
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 116
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 914
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu