BONN (ČTK, TASR, mim) - Presun nemeckej vlády, ministerstiev a parlamentu do nových objektov v Berlíne, odkiaľ má v budúcnosti byť riadený osud znovuzjednotenej krajiny, neprebieha podľa plánov a začal sa oneskorovať. Na stredajšej tlačovej konferencii v Bonne to priznal minister dopravy a stavebníctva Franz Müntefering, ktorý je poverený organizáciou presunu ústredných orgánov z Bonnu do Berlína. "Objekty ministerstiev nebudú dokončené tak, ako sme na termín september 1999 predpokladali," vyjadril sa minister. Dodal, že k oneskoreniu došlo predovšetkým na objekte nového úradu kancelára a aj na budove ministerstva zahraničných vecí, vládnej tlačovej služby a budovy dolnej komory parlamentu. Zdôraznil však, že vláda v Berlíne začne pracovať v stanovenom teríme. Podľa Münteferinga nesie vinu za tento stav kabinet bývalého kancelára Helmuta Kohla, ktorý premiestnenie ústredných úradov pripravil nedostatočne. Ako ďalej informoval, vychádzajúc z dnešného stavu by budova Reichstagu mohla pre nový parlament slúžiť od apríla 1999. K nákladom na sťahovanie Müntefering uviedol, že "niečo bude trochu drahšie, niečo trochu lacnejšie", ako sa pôvodne plánovalo. Rámec 20 miliárd mariek sa dodrží a nevyskytnú sa nijaké "úlety". Nový kancelár Gerhard Schröder už niekoľko ráz zdôraznil úmysel urýchliť presun z Bonnu do Berlína. Na dôkaz toho, že to myslí vážne, chce ešte do septembra budúceho roka usporiadať v staronovej metropole niekoľko schôdzok svojho kabinetu. Prvá sa má uskutočniť už 24. novembra tohto roka.
Ako nedávno napísal nemecký denník Die Welt, presťahovať celý parlament po koľajniciach, cestách a riekach krížom cez celú spolkovú republiku si vyžaduje presné plánovanie - odviezť treba osobné veci 672 poslancov a ich asi 1500 spolupracovníkov, dovedna treba presunúť asi 850 pracovných miest jednotlivých frakcií a 2300 pracovných miest správy. Do Berlína treba presťahovať aj viac než 5000 kancelárií a 120 tisíc kusov nábytku - spolu asi 50 tisíc kubických metrov nákladu. Každá z 36 tisíc kníh a každý z 11 tisíc zakladačov na dokumenty, ktoré sa taktiež vydajú na dlhú cestu, sa musí čo možno najskôr znovu dostať na svoje miesto v nových priestoroch, inak by hrozila úplná katastrofa celej správe parlamentu. Ak by práve v hektickom čase sťahovania niektorý poslanec súrne potreboval podklady, poskytne mu telefonické stredisko, ktoré bude pracovať nonstop, presné informácie, kde sa ktorá zásielka v určitom čase nachádza.