BRATISLAVA (SME - ru) - Pri televíznych programoch - na rozdiel od množstva iných produktov, ktoré si denne kupujeme, pričom z návodov a iných informácií vieme, čo kupujeme - veľakrát dopredu netušíme vôbec nič o tom, nakoľko sú vhodné pre deti. Vyspelé štáty na nátlak verejnosti už aj legislatívne zakotvili povinnosť označovať televízne programy z hľadiska ich vhodnosti pre detského diváka. Platí to napríklad v USA, Francúzsku a v ďalších krajinách sa na tom pracuje. Na skryté a nekontrolovateľné ohrozenie detí televíziou poukázal aj vlaňajší výskum UNESCO realizovaný univerzitou z holandského Utrechtu medzi 12-ročnými deťmi v 23 krajinách sveta. Ukázal, že hodina televízneho vysielania obsahuje v priemere 5-10 násilných scén, ktoré sa obyčajne prezentujú ako príjemné alebo prospešné. Podľa tejto najrozsiahlejšej štúdie zameranej na vplyv násilia v médiách na mladú generáciu sledujú deti zapnutú televíznu obrazovku v priemere 3 hodiny denne. "Porovnajme to napríklad so školou. Vieme, že za 8-9 rokov chodenia do školy s 5-6 hodinami vyučovania denne dieťa zvládne školskú dochádzku. Aký je však vplyv denného niekoľkohodinového pôsobenia televízie na deti? Vieme to? Mládež venuje o polovicu viac času televízii než ktorejkoľvek inej mimoškolskej činnosti, ako sú úlohy, rodina, priatelia, čítanie," uviedla včera v rámci konferencie Dieťa v ohrození PhDr. Nataša Slavíková, členka Kancelárie Rady SR pre rozhlasové a televízne vysielanie. Konferenciu organizuje už po ôsmykrát Detský fond SR. Akcia sa tentoraz sústreďuje na mantinely súčasnej legislatívy, možné poškodenia detí neodbornou starostlivosťou nekompetentných ľudí a na nejasné vzťahy medzi štátnym a verejným sektorom v práci s deťmi.