ať," hovorí Petr Sak z Ústavu bezpečnostnej vedy a celoživotného vzdelávania Policajnej akadémie ČR, jeden z autorov výskumu zameraného na detstvo budúceho narkomana. So svojimi poznatkami oboznámili českí odborníci účastníkov v týchto dňoch prebiehajúceho medzinárodného seminára o efektívnych formách predchádzania závislostí u mladistvých. "Je známy objektívny fakt, že chlapci vstupujú do prvých tried relatívne menej zrelí ako dievčatá," uviedol Štefan Matula z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave, "výskum na vzorke 3200 prvákov na celom Slovensku nám ukázal, že v polroku v prvej triede je rozdiel medzi zrelosťou chlapcov a dievčat štatisticky významný a po roku je ešte výraznejší. Ak má takýto chlapec dobrého rodiča a dobrú učiteľku, pomôžu mu dohnať učivo. Ak však nemá a chlapec v škole nestíha, vyučovanie ho prestáva baviť, rozptyľuje sa - garantujem, že v každej triede sú takí aspoň traja - a už ich to spája. Takto vlastne umelo vyrábame pre chlapcov preddelikventné štádium." Podľa návrhov ich ústavu by perspektívne malo v každom okrese pracovať centrum výchovnej a psychologickej prevencie (teraz ich je u nás okolo 30), ktoré by zachytávalo ohrozené deti a pracovalo by s nimi aj s ich rodinami.