nej súvislou dramatickou jazdou steadicamu, prekvapujúcimi časovými prestrihmi a návratmi k scénam snímaným z ďalších uhlov pohľadu. Horšie už je, že divákovi občas netreba ani mozog, s ktorého absenciou asi predbežne rátali aj samotní tvorcovia. Hoci sa im nával zdanlivo donebavolajúcich absurdností vymkne z rúk až v príšernom závere, scenáristická hĺbka nie je najsilnejšou stránkou filmu o niečo dlhší čas. Režisérovi a producentovi Brianovi De Palmovi, slávnemu autorovi gangsteriek Nepodplatiteľní a Carlitova cesta či akčnej snímky Mission: Impossible, sa podaril film na efekt. Zásadnou mierou mu pri tom pomohla kamera takmer pravidelného kolegu Stephena H. Buruma, kafkovsky ponurá a klaustrofobicky upršaná výprava Anne Pritchardovej i hudba legendárneho skladateľa Ryuichiho Sakamota - spolupracovníka Davida Bowieho aj Iggyho Popa, autora ceremoniálu na olympijských hrách v Barcelone a držiteľa Oscara za Bertolucciho Posledného cisára. Skúsený scenárista David Koepp do hry detailov zasadil príbeh ambiciózneho detektíva Ricka Santora (hrá ho Nicolas Cage), vyšetrujúceho sprisahanie vo vysokých armádnych kruhoch. V dusnom prostredí športovej haly polícia po atentáte na štátneho tajomníka pre otázky bezpečnosti počas "predaného" boxerského zápasu uväzní 14 tisíc očitých svedkov. Výpoveďami troch z nich, zapletených do obludného kruhu, si Santoro poskladá obraz, v ktorom nespozná ani svojho najlepšieho priateľa.
Najnáročnejšia scéna čaká na diváka s pozornosťou nedávno odskúšanou Spielbergovým opusom Zachráňte vojaka Ryana takisto hneď v úvodných, približne, 20 minútach. Prvých 26 strán scenára je zachytených v neprerušovanom obraze, s priam divadelnou neopakovateľnosťou okamihu a famóznou choreografiou kamery. Reklamný slogan, podľa ktorého je vražda takmer nepostrehnuteľná, príliš neklame. Zlom prichádza akoby mimochodom, len škoda, že si od jeho filmových následkov netreba sľubovať veľa. Kto však na konci pretrpí doslova béčkové klišé finálovej odplaty, dočká sa "pracovného" klipu k ústrednej piesni Meredith Brooksovej. A napokon - v štýle kadejakých jurských či godzillovských motívov nevyhnutného prežitia - aj vtipného náznaku zabetónovanej pointy.
DALIBOR HLADÍK