m o prvých dvoch menovaných treba povedať, že na našom trhu vonkoncom nepatrili medzi malé a neznáme. Pozoruhodné na tom všetkom je, že napríklad CK Pasha Tours zbankrotovala ešte 10. júla, polícia už zdokumentovala potrebné materiály, doteraz však nebola vypočutá hlavná osoba - konateľka spoločnosti, lebo sa zdržiava mimo SR. To bráni aj tomu, aby sa preukázalo, či vlastne išlo o trestný čin. Nech to znie akokoľvek čudne, v konaní zodpovednej osoby sa zatiaľ nepodarilo preukázať úmysel. A hoci toto zostáva, aspoň pre oficiálne orgány, nevylúštenou tajničkou, inú tajničku už možno vytušiť - odškodnenie turistov, ktorým sa s Pasha Tours nepodarilo vycestovať do Tuniska, je veľmi otázne. Pripomeňme zatiaľ najväčší prípad Travely spred roka. Po jej krachu zostali aj na Slovensku desiatky, možno stovky klientov, ktorí, okrem tých, čo si stihli rozobrať hneď po bankrote zvyšky peňazí na účte cestovky, nevideli ani korunu odškodného. Takže opäť sa v tejto sezóne ukázalo, že na trhu, kde neexistuje ochrana spotrebiteľa pred insolventnosťou CK, je kupovanie zájazdov stále spojené s určitým rizikom. Zákon o cestovnom ruchu, ktorý bude situáciu riešiť zavedením niektorého z druhov garancií, zachytí najskôr sezónu o dva roky. Zdĺhavosť jeho príprav verne odráža mieru dôležitosti, akú kompetentní doteraz prikladali cestovnému ruchu (nový minister hospodárstva už ohlásil, že to chce zmeniť, nuž uvidíme). Treba si však uvedomiť, že ani zákonná povinnosť istenia klienta nemusí zabezpečiť jeho stopercentné odškodnenie. Všetko bude závisieť od konkrétneho mechanizmu istenia zakotveného do zákona (v západnej Európe sú rôzne modely, u nás sa dosiaľ najviac prediskutovávali dva - povinné poistenie CK alebo garančný fond zo zákona). Nádej je však v tom, že po tomto legislatívnom kroku sa trh, presýtený cestovnými kanceláriami, vyselektuje a na minimum sa zníži šanca na podnikanie neserióznym subjektom. Aj keď za cenu toho, že pri nižšej konkurencii sa cenová hladina zájazdov posunie zrejme o čosi nahor… TÁŇA RUNDESOVÁ