Okrem nich udelila SOZA aj ďalších štrnásť cien. Tie sú, na rozdiel od spomenutých dvoch hlavných kategórií, o ktorých rozhodoval výbor na čele s Júliusom Kinčekom, udeľované na základe štatistických výsledkov za uplynulý rok. "Tu nerozhoduje umelecká hodnota, tá môže byť niekedy spochybňovaná. Ide o verné zrkadlo toho, čo sa na Slovensku hrá," vysvetľuje Peter Kliment, riaditeľ SOZA, organizácie chrániacej autorov a ich záujmy v oblasti hudobných diel.
Výročné ceny SOZA nie sú spojené s finančným ohodnotením, ale, ako zdôrazňuje P. Kliment, okrem morálnej hodnoty majú aj vplyv na zvyšovanie úrovne právneho vedomia našej spoločnosti, a teda následne aj na dôslednejšie uplatňovanie práv tvorcov. "Je tu ešte cítiť dožívanie socialistickej predstavy, podľa ktorej stále nie je samozrejmé, že výsledok tvorivej duševnej práce je hodnota, ktorú treba aj zaplatiť, a že vlastnenie autorských práv je majetok, ktorého krádež je rovnaký trestný čin, ako ukradnúť bicykel, rožok alebo auto." A ako sa do atmosféry odovzdávania cien premieta fakt, že sa konalo zhodou okolností súčasne s nástupom novej vládnej garnitúry? "My predovšetkým očakávame, že sa existujúce zákony na ochranu autorov budú plniť. A keďže autorské právo je neustále sa rozvíjajúca sféra (za všetky príklady uvediem prípravu záväznej smernice pre jeho uplatňovanie v digitálnom, teda internetovom prostredí, ktorú má v decembri prijať Európska únia), veríme, že naši politici a legislatívci vedia o tom, že úcta k autorskému právu a rešpektovanie jeho dynamického charakteru je v záujme slovenskej kultúry," doplnil P. Kliment.
ALEXANDER BALOGH