Poslanci novej parlamentnej i vládnej väčšiny sa na včerajšej ustanovujúcej schôdzi nesprávali ani dôsledne, ani rozhodne. Neuchopili moc razantným spôsobom, ale prispôsobili sa tempu i obvyklým konštrukciám bývalého predsedu parlamentu Gašparoviča, ktorý viedol úvodnú časť schôdze. Následkom je nielen možnosť vnímať či hodnotiť včerajšiu situáciu ako istú slabosť novej moci, ale tiež treba povedať, že táto bude stáť daňových poplatníkov navyše niekoľko miliónov korún.
Nástup 13 náhradníkov za členov dosluhujúcej vlády nebol v súlade so zákonom. Bola to iba obvyklá a obľúbená hra na schovávačku za zákon, ktorú rozohral I. Gašparovič. Zákon o rokovacom poriadku, ktorý platí od roku 1997, totiž veľmi presne stanovuje nielen program, ale i postup rokovania poslancov na ustanovujúcej schôdzi. Podľa neho napríklad nie je možné, aby poslanci schválili uznesenie o nastúpení náhradníkov skôr, ako majú sami overený mandát mandátovým a imunitným výborom, čo však včera pod dirigentskou paličkou Gašparoviča urobili. Parlament je viazaný ústavou i zákonmi rovnako ako každý iný štátny orgán či občan. Má právomoc zákony meniť, nie nerešpektovať. Podľa jedného z odôvodnení nálezu Ústavného súdu "predseda Národnej rady nemôže ustanoviť náhradníka za poslanca Národnej rady kedykoľvek, ale len po skončení zákonom ustanovenej procedúry, ktorá sa spája s prerokovaním mandátu v mandátovom a imunitnom výbore, ako aj v pléne Národnej rady".
Nástup náhradníkov za P. Dvorského a V. Mečiara na rozdiel od ostatných 13 náhradníkov v súlade so zákonom, naopak, bol. Obaja sa totiž mandátu vzdali ešte pred skončením ustanovujúcej schôdze. Nik nepopiera ani právo predsedu parlamentu vyhlásiť nastúpenie náhradníkov do 15 dní po dni, v ktorom mandát poslanca zanikol, alebo keď nastala skutočnosť, že poslanec bol vymenovaný napríklad za člena vlády. Konštrukcia, ktorú včera postavil I. Gašparovič, je však od základu chybná. I keď relevantný výklad čl. 77 ods. 2 ústavy - Ak bol poslanec vymenovaný za člena vlády SR, jeho mandát poslanca sa počas výkonu tejto funkcie nezaniká, iba sa neuplatňuje - môže podať iba Ústavný súd, možno sa oprávnene domnievať, že uvedené neplatí pre členov dosluhujúcej vlády. Aj preto, lebo mandát poslanca im zanikol v rovnakom čase ako ostatným poslancom minulého volebného obdobia. Viacerí z nich síce získali mandát aj v tomto volebnom období, ale neboli v ňom vymenovaní za členov vlády. Uvedené ustanovenie bude platiť až pre členov novej vlády, nie dosluhujúcej. Až tí sa v tomto volebnom období z poslancov stanú členmi vlády.
V súlade s viacerými vyjadreniami Ústavného súdu v súvislosti s poslaneckým mandátom - napríklad, že sa overuje výlučne mandát získaný vo voľbách, a nie aj mandát náhradníka, ako to včera urobili poslanci - mali včera poslanci jednoducho súhlasiť iba s nastúpením náhradníkov za Dvorského a Mečiara. A nesúhlasiť s nastúpením aj ďalších 13 náhradníkov. Rokovali by bez nich a v štátnej pokladnici mohli zostať finančné prostriedky. Podľa zákona totiž všetci 13 náhradníci - ktorí budú funkciu poslanca vykonávať iba do vymenovania novej vlády na následnej schôdzi NR SR - dostanú poslanecký plat až za šesť mesiacov. So súhlasom novej parlamentnej i vládnej väčšiny. Bývalý predseda Gašparovič porušil vo funkcii viackrát znenie zákona. Ako začal, tak aj skončil. Nastupujúca garnitúra by sa však mohla správať inak. Aj to by totiž bola sľubovaná zmena. JURAJ HRABKO