Po vystúpení v Jerevane a lete cez Moskvu, kde čakaním strávila šesť hodín, prišla včera americká formácia New York Voices priamo z letiska do bratislavského Parku kultúry a oddychu, aby sa tam stala záverečnou hviezdou prvého koncertu Bratislavských jazzových dní Corgoň ‘98. Ďalšie dve hodiny ešte popoludní čakala, kým si jej zvukár dôkladne otestoval aparatúru. "Zvukové skúšky plánujeme asi tak na hodinu a pol pre každého interpreta. Najmä o akustickejších projektoch si často myslíme, že to bude rýchle, veď drôtov nie je až tak veľa, ale potom sme rozčarovaní, keď to nejde a nejde. Muzikanti sa hrajú s každým detailom a o každom tóne sa stále rozprávajú. Zvukári si väčšinou zvyknú vopred pustiť cédečko, ktoré dokonale poznajú a vedia, ako znie. To ešte netušia, že večer tu bude tak dusno, až sa všetok zvuk, ktorý si predtým nastavili, úplne zmení," povedal pre SME pred začiatkom večera hlavný dramaturg festivalu Peter Lipa. S vlastným zvukárom pricestoval z Veľkej Británie aj slávny saxofonista Courtney Pine, ktorý bol headlinerom prvého dňa "džezákov" ešte pred New York Voices. "Na letisku sme mu najprv museli vybaviť víza, keďže je to taká slovenská novinka," dodal Lipa. Juhoslovansko-maďarský huslista Félix Lajkó (po úvodnom koncerte nitrianskej skupiny Poď jesť druhý hosť večera) testoval mikrofóny viac ako hodinu. Správnym sa mu zdal až v poradí tretí, ktorý mu pripevnili priamo na husle. Folklórom ovplyvnenú hudbu, ktorú hrá, podľa vlastných slov popísať nevie. "Už zo zvukovej skúšky však bolo jasné, že ten sa s husľami nehrá a hrá na nich také veci, aké mnohí iní nehrajú," uviedol Peter Lipa. Z požiadaviek na občerstvenie oznacil ako najpodrobnejší zoznam Courtneyho Pina, ktorý si aj v šatni potrpí na presný druh stolovej vody, vína, piva či whisky.
DALIBOR HLADÍK