BRATISLAVA (SME - rf) - Koncom roka sa pravdepodobne vyhrotia problémy autobusovej dopravy až do obmedzenia spojov a liniek, ktoré zabezpečujú podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD). Podnikom SAD boli o 10 percent krátené celoročné dotácie, čo je asi 70 miliónov korún a prepad sa premietne do mesiaca december, keď už nebude na naftu. Podľa generálneho tajomníka Zväzu autobusovej dopravy Jozefa Liptáka nie sú všetky podniky SAD z hľadiska ekonomiky na tom rovnako. "Sú podniky, ktoré na doraz budú schopné zabezpečiť vykonávanie spojov až do konca roka, ale sú aj také, kde to môže v najbližších týždňoch vyvrcholiť obmedzením liniek, prípadne až pozastavením," tvrdí. Najhoršie sú na tom podniky SAD v Novom Meste nad Váhom, Šahách, Púchove, Považskej Bystrici. Problémy sú tiež v podnikoch, ktoré zabezpečujú dopravnú obsluhu územia s nízkou frekvenciou cestujúcich, čiže prevádzkujú linky do okrajových oblastí alebo odľahlých obcí. Ide o Senicu, Žiar nad Hronom, Zvolen, Svidník. Zväz autobusovej dopravy požaduje, aby bolo krátenie dotácií prehodnotené. Problémom však je, že v súčasnosti štát nemá peniaze, štátnym zamestnancom meškajú výplaty, čiže do konca roka sa asi zdroje nenájdu. "Preto aj signalizujeme situáciu, ktorá môže nastať, a bude viesť k enormnému obmedzovaniu pravidelnej autobusovej dopravy, zvlášť do okrajových obcí a všade tam, kde sú linky najviac nerentabilné," pripomína J. Lipták. Štát dotuje autobusovú dopravu preto, že si objednáva v podnikoch vykonávanie sociálnych zliav a zabezpečovanie dopravy do okrajových obcí. Nie je však schopný vykrývať stratovosť dopravcov z poskytovania týchto výkonov, stratu vykrýva asi na 60 percent. "Nie je to problém dopravcov, ale problém určitého kolapsu dopravného systému," dodal J. Lipták.