Návrh štátneho rozpočtu pre rezort dopravy, ktorý predkladá česká vláda do parlamentu, počíta s výdavkami vo výške 30,8 mld Kč na budúci rok. Predstavuje to nárast v porovnaní s predošlým rokom o vyše 30 %. Vláda tvrdí, že toto zvýšenie má kompenzovať škrty, ktoré sa uskutočnili v roku 1997 v rámci tzv. Klausových balíčkov. Z uvedenej sumy má dostať železnica 11,5 mld Kč, ale na prebiehajúcu výstavbu prvého a druhého koridoru dostane iba 3 mld Kč, zvyšok pohltí vyrovnávanie strát najmä osobnej železničnej dopravy. Na stavbu diaľnic sa má vydať 4,1 mld Kč, na obnovu ciest až 13,2 mld Kč. V porovnaní s minulým rokom budú krátené výdavky na podporu kombinovanej dopravy a na civilné letectvo. Experti EÚ tvrdia, že zanedbané cesty a diaľnice v ČR potrebujú investície celkom za 350 mld Kč. Pri výstavbe diaľnic sa má pokračovať vo výstavbe tretieho prúdu na diaľnici D1 v úseku asi 60 km pred Prahou. Má sa začať budovať obchvat Plzne na diaľnici D5 Praha - Plzeň - hranice s Nemeckom, ktorá je už v prevádzke. Má sa stavať diaľnica Praha - Lovosice - hranice s Nemeckom (smer Drážďany). Majú sa budovať dva úseky diaľnice a rýchlostnej komunikácie na Morave a pražský diaľničný okruh. Na všetky uvedené akcie rozpočtové prostriedky zďaleka nepostačujú, bude zaujímavé sledovať, na ktorých úsekoch sa bude pracovať.
Výstavba oboch železničných koridorov, ktorá po korekcii na vplyv inflácie sa predraží, má stáť spolu 73 mld Kč. Doteraz štát z rozpočtových prostriedkov prispel na výstavbu koridorov 16 mld Kč, ďalších 23 mld Kč predstavuje úverový rámec so štátnou garanciou. Očakáva sa, že úplné dokončenie koridorov sa posunie k horizontu roku 2005. Prvý koridor sa buduje v smere Děčín - Praha - Česká Třebová - Brno - Břeclav - hranica s Rakúskom, druhý v smere Ostrava - Přerov - Břeclav. Nedávno bol otvorený pomerne náročný úsek prvého koridoru Brno - Česká Třebová, prebiehajú práce na úseku Brno - Břeclav.
Možno očakávať, že sa kapitola ministerstva dopravy zoškrtá, lebo opozičná ODS nechce súhlasiť s navrhovaným schodkovým rozpočtom. Zemanova ČSSD však budovanie dopravnej infraštruktúry mala vo svojom volebnom programe.
JURAJ ĎURČENKA