SLOVO K TÝŽDŇU Priestor pre vynálezcov

Kríza všade, kam sa pozrieme, a vo všetkom, čo sledujeme. Alarmujúci je pohľad na úbytok neobnoviteľných prírodných zdrojov, na čoraz sofistikovanejší medzinárodný zločin, ale aj na finančníctvo blížiace sa k okamihu globálneho kolapsu. V kríze je politik

a (Kosovo) aj medziľudské vzťahy… Nedá sa pritom povedať, že by ľudstvo na svoje problémy rezignovalo. Každý rébus má svojich riešiteľov, tímy expertov, ktorí na svojom ohraničenom priestore zodpovedne zvažujú všetky za a proti. Spoločné majú to, že nás varujú pred jednoduchými riešeniami a povrchnými súdmi.

Ekonóm vám vysvetlí, že jestvuje osem spôsobov, ako ovplyvniť kapitálovú primeranosť banky, zdôvodní, prečo má byť 8 percent a prečo nestačí 5 percent, vymenuje vám sériu faktorov, ktoré zapríčinili pád akcií ("depresívna psychológia trhu"). Omotáva vás sieťou poučiek tak dlho, až sa vám zdá logické stanovisko MMF, že jediným receptom proti hospodárskej katastrofe je robiť to, čo sa robilo doteraz. Akýsi "zdravý rozum" pritom človeku našepkáva, že je to nezmysel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Naším hlavným problémom nie je, že veci sú čoraz komplikovanejšie. Podstatou tej komplikovanosti, v ktorej strácame orientáciu, je mýtus, že komplikovaný problém môže mať iba komplikované riešenie. Tento mýtus žije z nášho strachu problémy skutočne riešiť. Prijímame svoje problémy ako nutné zlo, dokonca ich potrebujeme. Schovávame sa za nimi, sú zdrojom našich príjmov. Pritom cítime, že nám prerastajú cez hlavu.

Smerujem svojimi úvahami k niekoľkým prvokatívnym tvrdeniam. Perspektívu majú iba jednoduché riešenia. Tí experti, ktorí vychádzajú z daného stavu vecí, nie sú schopní vyriecť jednoduché riešenie. Neúnosne zjednodušiť komplikovaný mechanizmus nášho pobytu v tomto časopriestore môže iba myšlienka, ktorá sa zrodí v hlave nezaťaženej (nepoškodenej, neznehodnotenej) odborným vzdelaním. Absurdita súčasného sveta je výzvou pre "kuchynských vynálezcov".

SkryťVypnúť reklamu

Zotrvačnosť nášho komplikovaného vzťahu ku komplikovanej skutočnosti je dôvod, prečo ku komplexnému riešeniu nevedie riešenie jednotlivostí. Predpokladom zmeny môže byť iba pocit, že v takom komplikovanom svete, aký sme si utvorili, sa nedá jednoducho žiť. Ja taký pocit čoraz intenzívnejšie mám. IVAN HOFFMAN, Praha

(Autor je komentátorom Českého rozhlasu 1)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 596
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 719
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 143
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 352
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 874
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 883
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu