Zástoj opery v programovej štruktúre Bratislavských hudobných slávností (BHS) býva iba doplnkový, čo zrejme vyplýva z finančnej náročnosti angažovania významných sólistov a súborov. Tohtoročná ponuka Opery SND sa obmedzila na opätovné obnovenie staršej inscenácie Suchoňovho Svätopluka, na vystúpenie Štátnej opery z Banskej Bystrice s Cikkerovým Mistrom Scroogom a hosťovanie sólistov P. Burchuladzeho (v Boitovom Mefistofelovi), O. Romankovej a V. Taraschenka (v dnešnom predstavení Aidy). Spevácky súbor Opery SND síce disponuje viacerými umelcami, ktorí sa presadzujú i v medzinárodnej konkurencii, no po tých métach, ktoré dosiahol gruzínsky basista Paata Burchuladze, zatiaľ - s výnimkou doma ojedinele vystupujúceho S. Larina - iba snívajú. Burchuladze svoju pozíciu na rebríčku svetových basistov v plnej miere obhájil. Upútal jadrným, koncentrovaným tmavšie sfarbeným basovým materiálom, jeho vyrovnanosťou, a impozantnými výškami dominoval nad celým plénom. Pritom neponúka svoj hlas samoúčelne, ale umne ho modeluje do rozmanitých výrazových polôh, ktoré diabolská postava Mefistofela v Boitovej rovnomennej opere ponúka vo vrchovatej miere. Predstavenie po prvýkrát dirigoval O. Lenárd, čo sa miestami prejavilo v nie celkom precíznej súhre, avšak ani bratislavskí partneri nedali svojim postavám optimálnu kvalitu. Legitimáciou pre hosťovanie banskobystrickej Štátnej opery na tohtoročných BHS bolo jednak dramaturgické hľadisko (Cikkerov Mister Scrooge neodznel v Bratislave veľmi dlho), ale i pozoruhodná interpretačná úroveň inscenácie. V réžii Branislava Krišku sa odvíja príbeh vo svojom pôvodnom dickensovskom duchu, pričom sa sústreďuje na vykreslenie psychologického oblúka ústrednej postavy. Pod precíznou taktovkou Igora Bullu dokázal banskobystrický orchester svoje už neraz preverené kvality a košický barytonista František Balún zasa potvrdil, že táto cikkerovská rola je umelcovou životnou príležitosťou. Posledné festivalové dni však priniesli zaujímavý program aj do koncertných siení. V Redute sa prezentoval Symfonický orchester Slovenského rozhlasu pod taktovkou R. Stankovského najskôr Sibeliovým Koncertom pre husle a orchester d mol. Japonská umelkyňa Teiko Maehashiová vo svojom poňatí spojila ženskú nehu, vloženú do rapsodických a meditatívnych pasáží, so suverenitou techniky potrebnou na zvládnutie náročného sólistického partu. Trinásta symfónia b mol Dmitrija Šostakoviča sa stala jednou z dramaturgických dominánt tohtoročných BHS. Na Jevtušenkov text skomponovaná rozsiahla skladba pre sólový bas (vynikajúci ruský spevák Michail Kit) a mužský zbor má svoje hlboké obsahové bohatstvo, premietnuté do partitúry v celej škále zaujímavých, meniacich sa náladových i výrazových odtieňov. Dnešný, posledný deň festivalu BHS pozýva svojich návštevníkov o 17.00 h do Zrkadlovej siene Primaciálneho paláca na koncert Panochovho kvarteta z ČR a o 20.00 h do Reduty na záverečný koncert Slovenskej filharmónie so sólistom Mischom Maiskym (Izrael) a s dirigentom Alainom Lombardom z Francúzska. PAVEL UNGER
(Autor je stálym
spolupracovníkom SME)