Povolebné udalosti svädčia o tom, že k prvému vážnemu stretu medzi tými, ktorých voliči odsúdili do opozície (autoritári) a tými, ktorých odsúdili na spoluprácu (demokrati), príde na ustanovujúcej schôdzi NR SR. Doterajšie škriepky okolo účasti SMK vo vláde sú naozaj iba škriepkami. Ak si chce nedočkavá SDĽ, ktorá ich iniciovala, schmatnúť väčší kus moci, ako jej podľa volebných výsledkov prináleží, nie je na tom nič čudné. Iba neslušné. Súdiac podľa reakcií verejnosti, si SDĽ nevybrala ani najvhodnejší subjekt, tobôž spôsob na presadenie mocenských ambícií.
Počty sú totiž jednoduché - na základe výsledkov volieb patrí SDK 8 vládnych kresiel, SDĽ 5, SMK 3 a SOP 2 kreslá. Uvedené neznamená, že konečná dohoda medzi štvorkoalíciou aj takéto výsledky bude mať - je iba odrazovým mostíkom k rokovaniam. Sú to východzie počty, konečný výsledok záleží na kompromise. Vzájomnom, nielen na kompromise medzi politikmi SDĽ - prvý variant bol taký, že z troch kresiel SMK by jedno pripadlo SDK (9), dve SDĽ (7) a jedno SOP (3), čím by SDĽ získala vo vláde väčšinu. To by bolo pre SDK neprijateľné, a tak by SDĽ cúvla - tri kreslá SMK by sa rozdelili medzi tri strany rovnakým dielom. Výsledok by bol takmer totožný - SDK (9), SDĽ (6) a SOP (3), znamená totiž možnosť SDĽ-SOP vo vláde blokovať SDK.
Pre občana-voliča je takmer nepochopiteľné, že štvorkoalícii môže vôbec tak dlho trvať, kým sa dohodne o ochote vládnuť. Ešte netuší, že prevzatie moci môže byť aj omnoho zložitejšie a dlhšie, ako je príjemné. SDĽ totiž zatiaľ pripúšťa variant, aby obdoba terajšej vlády vládla viac, ako je prípustné. I keď ústava zreteľne hovorí, že vláda podá demisiu VŽDY po ustanovujúcej schôdzi novozvolenej NR SR, SDĽ hovorí, že to nemusí byť vždy. I keď rozhodnutie Ústavného súdu znie, že výkon funkcií vlády môže spočívať vždy len na jednom ústavnom základe, napriek tomu, že ústava pozná tri ústavné základy výkonu týchto funkcií , - čo včera na žiadosť SME znovu potvrdil sudca Ústavného súdu J. Kľučka - SDĽ hovorí, že ústavné základy sú nie tri, ale štyri. Jej právni experti tvrdia, že každá vláda má právo predložiť programové vyhlásenie do NR SR a požiadať ju o vyslovenie dôvery, čiže neuznávajú ústavnú povinnosť každej vlády podať po ustanovujúcej schôdzi demisiu.
Možno iba zopakovať - spôsob, akým sa ujme nová vládna koalícia moci, bude mimoriadne dôležitý pre jej ďalšie fungovanie. Rôznorodé hry politikov sú prípustné len dovtedy, kým ich výsledok nie je v neprospech občanov. V opačnom prípade sa stávajú obyčajnými fraškami. JURAJ HRABKO