BRATISLAVA (SME - jo) - Je ústavnou povinnosťou prezidenta, aj zastupujúceho, usilovať sa o čo najrýchlejšie vytvorenie vlády tak, aby táto mohla čo najskôr predstúpiť pred NR SR a požiadať ju o vyslovenie dôvery. V rozhovore pre SME to zdôraznil I. Trimaj, bývalý riaditeľ legislatívneho odboru Kancelárie prezidenta SR. Dodal, že nový predseda parlamentu po ustanovujúcej schôdzi NR SR bude mať všetky potrebné ústavné kompetencie k menovaniu predsedu vlády i jej členov. Na otázky modelujúce možné alternatívy v prípade, ak by súčasná vláda podala demisiu ešte pred ustanovujúcou schôdzou NR SR, konštatoval: Ak by súčasný predseda NR SR poveril niekoho zostavením vlády, nový predseda parlamentu takejto osobe môže poverenie odobrať a poveriť, či rovno vymenovať nového predsedu vlády. Ak by súčasný predseda NR SR vymenoval predsedu vlády, tento nemôže mať väčšie práva, ako by mala vláda, a teda má ústavnú povinnosť po ustanovujúcej schôdzi podať demisiu. Ak by súčasný predseda NR SR vymenoval predsedu vlády aj vládu, táto má taktiež ústavnú povinnosť podať po ustanovujúcej schôdzi parlamentu demisiu. Podľa I. Trimaja vôbec nie je potrebné čakať na neschválenie programového vyhlásenia menšinovej vlády, ktorá by bola prípadne vymenovaná pred ustanovujúcou schôdzou. Na otázku, čo v prípade, ak by vláda po ustanovujúcej schôdzi demisiu nepodala, odpovedal: Ak to neurobí, bude konať protiústavne a protiústavný postup nebráni predsedovi NR SR vymenovať novú vládu.