PARÍŽ (ČTK) - Už sto rokov mapuje vývoj automobilu na celom svete parížsky medzinárodný autosalón, ktorý od svojho prvého ročníka v júni 1898 prešiel mnohými zmenami, nikdy ho však neopustil záujem divákov a vystavovateľov. Už v roku 1898 vystavilo na Exposition Internationale d`Automobile v záhradách Tuileries svoje "kočiare bez koní" okolo 220 výrobcov - spoločne vystavovali výrobcovia automobilov, bicyklov a motocyklov, pretože mnohí z nich vyrábali všetky tieto dopravné prostriedky. Organizačný výbor vtedy prišiel aj s prvým predchodcom homologizačných skúšok - vystavovať sa mohli len samohyby, ktoré v prítomnosti komisára absolvovali bez cudzej pomoci cestu z Paríža do Versailles a späť.
Za dva týždne prišlo na prvý svetový autosalón 140 000 návštevníkov. Bol to taký úspech, že sa organizátori rozhodli v roku 1901 presunúť expozíciu do neďalekého Grand Palais, ktorý Parížu zanechala Svetová výstava v roku 1900. Impozantná secesná budova Grand Palais sa stala domovom autosalónu na ďalších 60 rokov.
Po prestávke cez prvú svetovú vojnu sa autosalón vrátil v roku 1919 pod menom Salon de l`Automobile a stal sa jedným zo symbolov dynamiky 20. rokov, miestom tradičnej rivality Louisa Renaulta a Andrého Citroena, rovnako ako súperenia medzi veľkými a malými automobilkami. Toto slávne obdobie spomalila hospodárska kríza a ďalšiu prestávku si vynútila druhá svetová vojna.
Hneď v októbri 1946 sa autosalón stal prvým povojnovým veľtrhom automobilov, na ktorý prišlo 810 000 ľudí - i keď kupci v povojnovom prídelovom systéme ešte potrebovali na nákup auta povolenie a výrobcovia iba ťažko zháňali suroviny.
S ekonomickým oživením sa dočkal novej dynamiky i autosalón, ktorý v roku 1954 zaznamenal prvý raz miliónovú návštevnosť. V roku 1957 sa na ňom objavilo prvýkrát japonské auto - Prince Skyline, neskorší Nissan. Vtedy však už výstava dosahovala také rozmery, že jej bol Grand Palais malý, a v roku 1962 sa definitívne presťahovala do výstavného areálu pri Porte de Versaille na okraji Paríža. V roku 1976 sa organizátori rozhodli usporadúvať autosalón každý druhý rok a striedať sa s autosalónom vo Frankfurte. Vtedy tiež boli z autosalónu vyčlenené motorky a od roku 1988 bol premenovaný na súčasný Mondial de l`Automobile.
Autosalón býval tiež miestom čulých obchodov. Napríklad v roku 1906 sa tu uskutočnili transakcie v objeme 129 miliónov zlatých frankov, v roku 1901 na ňom Renault predal všetku produkciu na rok 1902 a prijímal objednávky aj na rok 1903. Keď v roku 1955 predstavil Citroen svoj neskôr slávny model DS19, nové vozidlo si hodinu po otvorení autosalónu objednalo 800 ľudí,
12 000 počas prvého dňa a 80 000 do konca autosalónu.
Organizátori tohtoročného ročníka, ktorý včera otvorili pre verejnosť, venovali storočiu autosalónu celý pavilón, kde vystavili najslávnejšie autá predstavené na parížskych prehliadkach: od Renaultu Voiturette a Peugeotu
Type 3 z roku 1898 cez Ford T, Hotchkis AM Torpedo (1925), "kráľovskú" limuzínu Bugatti Royale Coupé Napoleon (rok 1933) po povojnové ľudové autá Renault 4CV (1946), legendárnu "kačicu" Citroen 2CV (1948), Austin Cooper (1962) a Fiat 500 (1962) alebo spomínaný Citroen DS19 (1955) a športový Ford Mustang (1966).
Ako by tento návrat do histórie zaujal aj výrobcov, ktorí pripravili na tohtoročný autosalón niekoľko "retro" modelov. Zrejme najznámejším je nová verzia slávneho "chrobáka" Volkswagenu New Beetle, ktorý slávi úspechy za oceánom a na autosalóne vyvoláva ohromnú pozornosť (predstavil sa nedávno aj na Autosalóne v Nitre). Inšpiráciu predvojnovými autami prezrádza aj karoséria novinky automobilky Audi - športového TT Coupé.
Najextravagantnejším príkladom tejto tendencie je prototyp luxusného Bugatti E118, ktorý je spoločným dielom Volkswagenu a návrhárskej dielne Italdesign. Šesťlitrová 18-valcová limuzína je fantáziou na tému 30. rokov - splývavé krivky karosérie dopĺňa prepychový, ale triezvy interiér zo semišu a chrómu v štýle Bauhausu.
Keď pred autosalónom predstavil Citroen minivan Xsara Picasso, dobrá polovica otázok francúzskych novinárov sa netýkala nového auta, ale dôvodov, prečo sa Citroen nejakým spôsobom nevráti k slávnej "kačici" 2CV - po úspechu New Beetle.