(zber údajov sa uskutočňuje v priebehu septembra a výsledky bývajú spracované začiatkom novembra), podľa viacerých odborníkov sa stav oproti minulému roku nezlepšil, skôr naopak. V školskom roku 1997/1998 pôsobilo podľa štatistickým výstupov Ústavu informácií a prognóz školstva v tzv. malom školstve 76 459 pedagogických pracovníkov, z toho 58 213 učiteľov. Zo 44 567 učiteľov základných škôl spĺňalo požiadavky odbornej a pedagogickej spôsobilosti 31 501, teda 70,68 %. Na stredných školách z 28 009 učiteľov bolo kvalifikovaných 19 316 (68,96 %). Na špeciálnych školách bolo kvalifikovaných iba 46,65 % učiteľov. Najnižšiu odbornosť vyučovania mali na základných školách predmety etická výchova (31,18 %), anglický jazyk (55,17 %), nemecký jazyk (59,3 %). Na základných školách chýbalo 2700 učiteľov slovenského jazyka, rovnaký počet učiteľov matematiky, 4123 učiteľov telesnej výchovy a 3495 učiteľov výtvarnej výchovy. Situácia je kritická najmä na 1. stupni a v predmetoch anglický jazyk, nemecký jazyk, dejepis a zemepis. Na stredných školách mali najnižšiu odbornosť vo vyučovaní občianska náuka (68,21 %), anglický jazyk (83,31 %) a nemecký jazyk (86,77 %). Stredným školám najviac chýbajú učitelia občianskej náuky (475), anglického jazyka (323) a nemeckého jazyka (271). Kritickejšia situácia bola na špeciálnych základných školách, kde len 8 z 25 predmetov je vyučovaných s vyššou ako 60 % odbornosťou. Hrozivá je aj celková veková štruktúra pedagogických pracovníkov. Vo veku 50-60 rokov je 23,4 %, vo veku 40-50 rokov 33,7 %, vo veku 25-40 rokov 34,4 % a 3,23 % má viac ako 60 rokov. Najvyšší počet učiteľov-dôchodcov bol v Bratislavskom kraji - 664, čo je 7,32 %.