"Architektúra je zároveň etnológiou. Vyjasňuje, zhusťuje miesto a kladie mu otázky. V tejto Európe budúcnosti som už žil. Mostar, Terst, Viedeň - to sú ostrovy v tomto európskom súostroví. Navzájom rozdielne, ale omývané spoločným morom, relativizované lokálnou i globálnou zvedavosťou a tým aj otvorené pre nové vzťahy," hovorí medzinárodne uznávaný architekt Boris Podrecca (1940), ktorý v týchto dňoch má svoju výstavu v Slovenskej národnej galérii v Bratislave. Rodák z Belehradu, ktorý prešiel stredoškolskými štúdiami v Terste a vysokoškolskými vo Viedni (Technická škola a Akadémia výtvarných umení) sa pred bratislavským publikom prezentuje prostredníctvom putovnej expozície s názvom Poetika kontrastu, ktorá mala svoju predchádzajúcu zastávku na Pražskom hrade. Cez niekoľko desiatok fotografií architektových "majsterštykov" a modelov sa dá chronologicky sledovať tvorba "jednej z kľúčových postáv súčasnej európskej architektúry, ktorej dielo zaberá tvorbu a realizácie viac než tri desaťročia a je rovnako osobite charakteristická a vyhranená ako nadnárodná a multikultúrna". (L. Kesner - vedúci výstavného oddelenia Správy Pražského hradu). Architektúra profesora na univerzite v Štuttgarte a zároveň riaditeľa Inštitútu pre architektonické riešenia vnútorného prostredia a navrhovania B. Podreccu je skutočne kozmopolitná, no zároveň rešpektujúca kultúrnu pamäť jednotlivých regiónov, v ktorých pracoval. Jeho architektonické vytváranie kultúrnej geografie je založené na náruživej pamäti, vedomí vlastnej totožnosti a svojbytného štýlu, ktoré však "neforsíruje" za každú cenu. Svoju predstavu architektúry azda najtransparentnejšie predviedol vo Viedni, kde sa pokúsil o svoj program syntetizácie mestského priestoru. "Je to rámcový program, ktorý v sebe nemá nič gestické, elegantné alebo redukujúce, ale metaforicky by sa dalo povedať, že sa skôr podobá mozgu," upresňuje B. Podrecca, ktorý svoju "teóriu" zrealizoval do takých stavieb ako Centrála Bazilejskej poisťovne vo Viedni (1990 - 93), Základná škola na Dirmhirngasse vo Viedni (1991-94), hotel a študentská ubytovňa Korutan vo Viedni (1991-94), administratívna budova s bránou obchodného domu Landhaus v St. Pölten (1993-98), riešenie námestia pred radnicou v rakúskom meste St. Pölten (1994-96) a námestia v rakúskom meste Leoben (1995-97) či vchod a výstavná sieň Ringturm vo Viedni (1995-97). Samozrejme, B. Podrecca má vo svojom "portfóliu" i množstvo projektov určených najmä pre Berlín, ktorý je v súčasnosti najväčším európskym staveniskom. Jeden z posledných Podreccových projektov s názvom Veža - Milénium vo Viedni (spolu s G. Peichlom a R. F. Weberom) by mal byť dokončený vo Viedni v roku 2000 a symbolicky by mal v tomto storočí zavŕšiť plodné a invenčné myslenie "nadnárodného" architekta.
Autor: Ľudo Petránsky Ml.