Predseda poradného zboru pre mechanizáciu stavebníctva Ivan Zámečník v auguste konštatoval, že malá časť na Slovensku vyrobených stavebných mechanizmov sa dá použiť na stavbu diaľnic. Slovenskí výrobcovia podľa neho ponúkajú bagre s malým objemom lyžice - do pol kubického metra, ale na výstavbu diaľnice sú potrebné lyžice s objemom 2 kubické metre. Podľa Zámečníka špecializácia slovenských výrobcov na stavebné stroje použiteľné pri výstavbe diaľnic by ich stála náklady a čas, a pritom slovenský trh je malý. Zastúpenia renomovaných zahraničných výrobcov stavebných strojov Ceterpillar a Komatsu sú schopné ponúknuť splátkové kalendáre pri platení za ich stroje. Na Slovensku sa vyrábajú stavebné stroje v Hontianskych strojárňach, a. s. Krupina, v CSM, a. s. Tisovec, v PPS, a. s. Detva, a v ďalších.
Minulý týždeň minister hospodárstva Milan Cagala povedal, že termíny vo vypísaných verejných súťažiach na dodávku stavebných strojov a mechanizmov sú krátke a navrhuje ich predĺžiť na 3 až 5 mesiacov. Ako dôvod Cagala uviedol, že slovenské strojárske fabriky sú schopné požadované stroje dodať, ale "ich nemajú na skladoch".
Skutočnosť, že veľa strojov sa na stavbu diaľnic importuje, potvrdil aj prezident DMD Holdingu, a. s. Trenčín, Július Tóth. DMD Holding dávnejšie zverejnil zámer v podnikoch holdingu vyrábať stroje používané na výstavbu diaľnic. Vedľajším pozitívnym účinkom programu výstavby diaľnic sa malo byť oživenie výroby stavebných strojov v konverzných slovenských strojárskych podnikoch, z ktorých mnohé riadi DMD Holding.
JURAJ ĎURČENKA