HALIFAX (ČTK, REUTERS, r) - Aj keď sa pravdepodobne nikdy nedozvieme, čo sa udialo v posledných šiestich minútach života 229 pasažierov lietadla spoločnosti Swissair pred tým, ako po páde stroja našli smrť vo vlnách Atlantického oceánu, vyšetrovatelia si preto, že čierna skrinka v istej chvíle prestala zaznamenávať technické údaje o stave lietadla, nezúfajú. "Kľúčových nebolo tých posledných šesť minút, ale to, čo im predchádzalo," hovorí vedúci tímu kanadských vyšetrovateľov Vic Gerden. Čierna skrinka lietadla typu MD-11, ktorú kanadskí potápači vytiahli z mora v nedeľu, údajne obsahuje množstvo iregularít, na základe ktorých bude možné poukázať na podstatu problému, ktorý viedol k tragédii. Skrinka letu 111 prestala z neznámych príčin zaznamenávať údaje krátko po tom, čo stroj zostúpil do výšky asi 3000 metrov a zmizol z radarov. O šesť minút narazil na vodnú hladinu.
Jej prvé analýzy ukázali, že to mohlo byť napríklad prerušenie elektrického obvodu niekoľko minút pred pádom. Túto teóriu potvrdzujú stopy po veľkom zahriatí materiálu, ktoré je zjavné na niektorých častiach kokpitu vylovených z oceánu. Pilot letu 111 informoval o dyme v kokpite krátko predtým, ako lietadlo zmizlo z radarov. Gerden nevylúčil, že obaja piloti museli v tejto situácii riadiť stroj manuálne s pomocou mechanického kompasu. Hustý dym a plamene im mohli zabrániť ovládať ručné kormidlo a dopraviť pohonnými hmotami zaťažený stroj do Halifaxu, kde chceli núdzovo pristáť. Zvukový záznam posledného rozhovoru pilotov s riadiacim centrom však ukázal, že si počínali vysoko profesionálne. Vyšetrovatelia si sľubujú ďalšie informácie od druhej čiernej skrinky s nahrávkou rozhovorov v pilotnej kabíne, ktorú sa už podarilo lokalizovať, ale pre zlé počasie ju zatiaľ z mora nevytiahli.
Hypotéza o poruche elektrického vedenia rozpútala debatu o ďalších prípadoch, keď mali stroje MD-11 problémy s izoláciou elektrického vedenia. Spoločnosť Boeing uviedla, že na MD-11 sa až do roku 1995 používali výhradne izolačné drôty typu Kapton, ktoré neskoršie nahradili ľahším a lacnejším materiálom. Hovorkyňa amerického námorníctva v tejto súvislosti vyhlásila, že námorníctvo zakázalo používať drôty Kapton na niektorých lietadlách, pretože materiál praskal a iskril. Kvalitu vedenia Kapton spochybnil tiež dlhoročný zamestnanec firmy Boeing, Patrick Price. Osem rokov sa zaoberal skúšaním drôtov elektrického vedenia pre lietadlá a povedal, že materiál Kapton mal tendenciu vznietiť sa.