BRATISLAVA (SME - lin) - Od 1. júla je v prevádzke železničná stanica Bratislava-Petržalka, z ktorej by mali od 7. januára premávať vlaky spájajúce Bratislavu s hlavným mestom Rakúska. Zavedenie tohto vlakového spojenia odbremení preťaženú autobusovú dopravu na trati Bratislava-Viedeň a pritom nezaťaží hraničné priechody - na petržalskej stanici by mala od januára fungovať aj colná a pasová kontrola. Ako povedal zástupca prednostu stanice Peter Herda, cesta do centra Viedne bude trvať 50 minút osobným vlakom a 35 minút rýchlikom, výhodou je teda rýchla doprava ľudí aj tovaru. V súčasnosti, podľa grafikonu platného od 24. mája, chodia zo stanice vlaky do Trnavy, Nového Mesta nad Váhom, Prievidze, Trenčína, do maďarských miest Budapešť, Győr a zastavuje tu vlak medzi Miskolcom a Prahou. Obmedzený grafikon umožňuje sledovanie chodu stanice a priebežné technologické skúšanie novej trate, ktorá je zabezpečená moderným elektronickým stavadlom. Podľa P. Herdu má rakúska strana v príprave spoločného projektu niekoľkomesačný sklz. Už k nedávnym oslavám 150. výročia železníc na Slovensku mal z Viedne prísť vlak ako spomienka na časy, keď Bratislavu a Viedeň spájala električka, táto akcia sa však neuskutočnila. Dúfa sa, že do konca roka sa technické a personálne zabezpečenie z rakúskej strany vyrieši, aby sa k 1. januáru mohla uzatvoriť medzinárodná prípojová zmluva. Petržalská stanica má dve zastrešené nástupištia. V pokladni si v rámci programu Komplexné vybavenie cestujúcich možno kúpiť cestovný lístok na ktorýkoľvek vlak premávajúci cez slovenské územie, ako aj rezervačné doklady na autovlak Poprad-Tatry - Praha, alebo kilometrickú banku (časový cestovný lístok s polročnou platnosťou). Pokladňa je otvorená od 5.30 do 17. h, po tomto čase si možno kúpiť lístok priamo vo vlaku bez prirážky. Zatiaľ nefunguje zmenáreň, colná a pasová kontrola, stánok PNS, batožinová ani spešninová pokladňa. Objekt je bezbariérový, má podzemné aj nadzemné parkovisko, zvyčajnú úschovňu batožín dopĺňajú uzamykacie skrinky. Stavba si vyžiadala celkové náklady 903 mil. korún - vysoké náklady s krátkym termínom splatnosti ovplyvňujú výšku nájomného v predajných priestoroch. Obmedzený grafikon zatiaľ neláka veľa cestujúcich, pracovníčky jediného otvoreného bufetového stánku aj staničnej reštaurácie však podľa vlastných slov očakávajú zvýšený obrat v novom roku. V prípade záujmu cestujúcich je možné počet vlakov do Viedne rozšíriť od mája budúceho roka, dodal P. Herda.