BRATISLAVA (SME - rf) - V najbližšom období bude odovzdaných do užívania takmer 80 kilometrov nových diaľnic (D1 Nemšová - Ladce, D1 Hybe - Važec, úsek D 61 Horná Streda - Nové Mesto nad Váhom - Chocholná, diaľničný privádzač Nitra a I/65 Žarnovica - obchvat). Za posledné tri roky bolo na Slovensku odovzdaných 120 kilometrov. Podľa riaditeľa sekcie infraštruktúry na ministerstve dopravy P. Ondrouška sa v takom tempe nestavia asi nikde v Európe, pričom tvrdí, že v SR sa diaľnice stavajú veľmi lacno. P. Ondroušek odmieta názor, že diaľnice sa stavajú na úkor niečoho iného. Tempo výstavby diaľnic považujú ekonómovia a politici opozičných strán za prehnané a podľa nich sa výstavbou príliš zaťažuje dlhová služba. Poslanec SDĽ R. Fico označil premiéra V. Mečiara za Deda Mráza, ktorý chodí s vrecom základných kameňov a v každom okrese ich poklepáva. Politici opozičných strán vnímajú vysoké tempo výstavby diaľnic ako propagandu HZDS, ktorá bude stáť občanov SR množstvo peňazí. Na diaľnice sa totiž používajú zdroje zo zahraničia a zadlžuje sa tým krajina. Navyše, zahraničné zdroje sa stali po znížení ratingov SR drahšími a prístup k nim je čoraz ťažší. Naopak P. Ondroušek tvrdí, že zdroje zo zahraničia sú také výhodné, že by bolo hriechom diaľnice nestavať. Podľa šéfa Slovenskej správy ciest J. Mikolaja však tým, že sa firmy, ktoré diaľnice stavajú, dovybavili mechanizáciou, klesli ceny stavebných prác. "Keď to trošku preženiem, tak poviem, že to je určitá kompenzácia za drahšie zdroje zo zahraničia," dodal. Dnes položia základný kameň ďalšieho úseku diaľnice medzi Mierovou a Seneckou ulicou v Bratislave. Základný kameň už tradične poklepe premiér Mečiar. Podľa J. Mikolaja bude na výstavbu tohto úseku poskytnutý nenávratný príspevok fondu PHARE 15 miliónov ECU, teda zhruba 600 miliónov Sk. Ďalšie náklady vo výške 2,8 miliardy Sk budú čerpané z úveru od Európskej investičnej banky. Dodávateľ stavby ešte nie je známy a bude vybraný do 10 dní.