Najmä v čase letných dovoleniek si neraz kladieme otázku - cestovať autobusom, vlakom alebo radšej osobným autom? Áno, k cestám patrí aj premávka na nich. Nejeden z nás vie a pociťuje, že stav autobusov vo verejnej doprave je kritický. Väčšina z nich je už po dobe technickej životnosti, podniky, ktoré v tejto doprave pôsobia, nemajú financie na obnovenie vozového parku. Ceny vstupov na samotnú prevádzku sa niekoľkonásobne zvýšili…
Čo Vy na to,
pán minister?
Odpovedá minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Doc. Ing. Ján Jasovský, CSc.:
Situácia v slovenskej autobusovej doprave naozaj nie je najpriaznivejšia. Všetky autobusy, ktoré jazdia, sú však po technických kontrolách. Ak by chceli všetky podniky obnoviť vozový park odrazu, potrebovali by každý rok 3,5 miliardy Sk.
Problémy SAD by mohla vyriešiť transformácia a privatizácia, resp. zlúčenie podnikov SAD kvôli finančnému posilneniu, čo sa už v niektorých miestach uskutočňuje. Legislatíva týkajúca sa verejnej autobusovej dopravy - Zákon 168 o cestnej doprave a zákony zahŕňajúce premávku na pozemných komunikáciách, ktoré tiež súvisia s verejnou autobusovou dopravou, sú pripravené. Dnes už vieme, že štátny podnik nie je takú formu vlastníctva, ktorá by umožňovala jednotlivému podniku sa v danej forme rozvíjať. Pre takýto štátny podnik je teda dôležité, aby prišlo k transformácii.
Ekonomická situácia v štátnych podnikoch SAD nie je dobrá tiež preto, že sa cez ňu robí aj sociálna politika štátu. Treba vidieť napríklad aj veľké množstvo zliav v cestovnom. Týkajú sa či už žiakov alebo dôchodcov, taktiež zdravotne ťažko postihnutých občanov. Tieto zľavy sú určené štátom a verejná autobusová doprava - keďže ich musí akceptovať - musí niesť aj následky z toho vyplývajúcej zhoršenej ekonomickej situácie.
V tejto situácii by mohla pomôcť aj výroba rôznych menších typov autobusov z domácej proveniencie, ktorá sa napokon už na Slovensku pred niekoľkými mesiacmi začala.
l Štátne podniky Slovenskej autobusovej dopravy zdedili z minulosti park autobusov, ktoré sú na 80 % morálne opotrebované. Čo všetko by ste urobili, aby ste rozmnožili bázu kvalitných autobusov v SR?
V záujme zmiernenia kritického stavu v technickej základni štátnych podnikov SAD ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií vyhlásilo rezortný program, ktorý dlhodobo rieši obnovu autobusového parku SAD. Jeho vykonávateľmi sú Poštová banka, Dopravná banka a Slovenská záručná banka. To znamená, že ministerstvo pripravilo zdroje pre bonifikáciu komerčných úverov pre štátne podniky SAD, pre nákup a výrobu cca 90 autobusov z domácej výroby v SLOVBUSe Nové Mesto nad Váhom, LIAZe Zvolen a NOVOPe Lučenec. Okrem toho Slovensko privezie celkom 51 kusov autobusov v rámci salda clearingového účtu medzi Slovenskou a Českou republikou. Samozrejme aj to určite prispeje k obnove vozového parku. Naše ministerstvo s riešením obnovy autobusového praku uvažuje aj v pripravovanom návrhu rozpočtu na rok 1999.
l Ako hodnotíte finančnú situáciu podnikov SAD?
Zlepšuje sa a väčšina podnikov SAD hospodári s vyrovnaným hospodárskym výsledkom. Je to zásluha určitého pritvrdenia kontroly v SAD, ktorú realizujeme prostredníctvom dozorných rád. Dôsledkom toho je zrušenie niektorých podnikov, v ktorých bola ekonomická situácia už neúnosná. Niektoré štátne podniky sme zlúčili, iným sme dali šancu, aby dokázali svoju životaschopnosť.
l Prvou lastovičkou medzi výrobcami autobusov je typ, ktorý sa vyrába vo zvolenskom LIAZe, a. s. Poznáme ho pod značkou GRANUS (latinské označenie rieky Hron).
Zvolenskí výrobcovia v spomínanej oblasti pri výrobe tohto vozidla spolupracujú s poľskými partnermi a ďalšími svetovými firmami, ale aj s našimi dodávateľmi. V tomto roku by malo brány LIAZu Zvolen opustiť 100 prímestských autobusov typu GRANUS H 10 - 11. Výrobou autobusov sa okrem Zvolenčanov zaoberajú aj vo firmách NOVOP Lučenec a SLOVBUS Nové Mesto nad Váhom. Nepochybujem, že aj obnovu autobusového parku zvládneme vo veľmi krátkom čase a dokážeme zásobovať SAD viacerými potrebnými typmi slovenských autobusov.
SME 98-1530