Zdá sa, že piešťanské bahno mi pomohlo na moju reumu. Navyše, na Slovensku máte krásne dievčatá, pri ktorých som zabúdal na moje boľavé kosti," povedal sedemdesiattriročný Blomefield, ktorý sa koncom augusta zúčastnil na výstave Africké umenie inštalovanej do konca októbra v Malej sále Domu umenia v Piešťanoch. Okolo 180 exponátov pochádza z Múzea afrického umenia v Bratislave a ponúka serpentínové sochy zo Zimbabwe, šperky z Etiópie, sošky z oblasti Konga, predmety z Pobrežia Slonoviny, malachitové náhrdelníky, ebenové masky a množstvo ďalších diel, ktoré vytvárajú ojedinelú kolekciu afrického umenia na Slovensku. Väčšinu z nich zhromaždil počas návštev v Afrike jeho riaditeľ Miroslav Petrovský, ktorý koncom týždňa opäť odchádza do Zimbabwe. Tom Blomefield vytvoril pred niekoľkými desaťročiami v osade Tengenenge, vzdialenej asi 180 kilometrov od hlavného mesta Zimbabwe Harare, akési spoločenstvo, v ktorom poskytuje pre talentovaných sochárov materiál a priestor na ich tvorbu. "Ak sme navzájom so spoluprácou spokojní, sochár zostáva v Tengenenge dva-tri mesiace, ak nie, tak odchádza," vysvetľuje filozofiu pôvodom Holanďan T. Blomefield. "Keď príde nováčik, ktorý sa chce začleniť do Tengenenge, dostane ubytovanie, stravu, nástroje a kameň. Starší umelci považujú za svoju povinnosť podporovať talentovaných začiatočníkov. Jednou zo zásad je, že nováčikovia majú absolútny zákaz kopírovať." Duchovný otec vedúceho prúdu afrického sochárstva je okrem toho akýmsi sponzorom osady, pretože financie z predaja sôch putujú do pokladnice Tengenenge. Z každého predajného zisku ostáva tretina v spoločenstve na pokrytie vlastných nákladov. Mimoriadne centrum afrického umeleckého sveta má aj svoju svetovú sochársku hviezdu, ktorou je Bernard Matemera. "Shonská socha" sa stala symbolom najčistejšieho kultúrneho vývoja tohto storočia, pričom nie nadarmo renomovaní svetoví odborníci tvrdia, že päť z desiatich najvýznamnejších sochárov sveta pochádza práve zo Zimbabwe.
ĽUDO PETRÁNSKY ml.