Duchovný otec hlavného prúdu afrického sochárstva Tom Blomefield si liečil reumu v piešťanskom bahne

Po dvojtýždňovom pobyte v piešťanských kúpeľoch odletel v nedeľu do Amsterdamu Tom Blomefield - jeden z duchovných otcov talentovaných sochárov z afrického štátu Zimbabwe. "Cítil som sa na Slovensku, kde som bol vôbec po prvýkrát, naozaj veľmi dobre.

Zdá sa, že piešťanské bahno mi pomohlo na moju reumu. Navyše, na Slovensku máte krásne dievčatá, pri ktorých som zabúdal na moje boľavé kosti," povedal sedemdesiattriročný Blomefield, ktorý sa koncom augusta zúčastnil na výstave Africké umenie inštalovanej do konca októbra v Malej sále Domu umenia v Piešťanoch. Okolo 180 exponátov pochádza z Múzea afrického umenia v Bratislave a ponúka serpentínové sochy zo Zimbabwe, šperky z Etiópie, sošky z oblasti Konga, predmety z Pobrežia Slonoviny, malachitové náhrdelníky, ebenové masky a množstvo ďalších diel, ktoré vytvárajú ojedinelú kolekciu afrického umenia na Slovensku. Väčšinu z nich zhromaždil počas návštev v Afrike jeho riaditeľ Miroslav Petrovský, ktorý koncom týždňa opäť odchádza do Zimbabwe. Tom Blomefield vytvoril pred niekoľkými desaťročiami v osade Tengenenge, vzdialenej asi 180 kilometrov od hlavného mesta Zimbabwe Harare, akési spoločenstvo, v ktorom poskytuje pre talentovaných sochárov materiál a priestor na ich tvorbu. "Ak sme navzájom so spoluprácou spokojní, sochár zostáva v Tengenenge dva-tri mesiace, ak nie, tak odchádza," vysvetľuje filozofiu pôvodom Holanďan T. Blomefield. "Keď príde nováčik, ktorý sa chce začleniť do Tengenenge, dostane ubytovanie, stravu, nástroje a kameň. Starší umelci považujú za svoju povinnosť podporovať talentovaných začiatočníkov. Jednou zo zásad je, že nováčikovia majú absolútny zákaz kopírovať." Duchovný otec vedúceho prúdu afrického sochárstva je okrem toho akýmsi sponzorom osady, pretože financie z predaja sôch putujú do pokladnice Tengenenge. Z každého predajného zisku ostáva tretina v spoločenstve na pokrytie vlastných nákladov. Mimoriadne centrum afrického umeleckého sveta má aj svoju svetovú sochársku hviezdu, ktorou je Bernard Matemera. "Shonská socha" sa stala symbolom najčistejšieho kultúrneho vývoja tohto storočia, pričom nie nadarmo renomovaní svetoví odborníci tvrdia, že päť z desiatich najvýznamnejších sochárov sveta pochádza práve zo Zimbabwe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

ĽUDO PETRÁNSKY ml.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 529
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 193
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 874
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 968
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 790
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 797
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 472
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu