Riaditeľ odboru ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Ladislav Denko nedávno na tlačovej besede osvetlil súvislosti a prekážky rozvoja kombinovanej dopravy. Význam kombinovanej dopravy, pri ktorej sa tovar postupne prepraví automobilom, vlakom alebo aj loďou, spočíva v odľahčení ciest a diaľnic od kamiónov a v zrýchlenom colnom odbavovaní. V roku 1993 minister dopravy ustanovil národného prepravcu v kombinovanej doprave, stala sa ním CS Eurotrans, a. s. Žilina. V súčasnosti v tejto spoločnosti majú majoritu slovenskí automobiloví dopravcovia. Národný prepravca by mal poskytovať komplexné služby, mal by prevziať tovar, zabezpečiť jeho colné odbavenie a poistenie. Tento prepravca začal minulý rok vypravovať vlak, ktorý prepravoval kontajnery z Bratislavy cez Prahu do Rotterdamu (Holandsko). Neskôr bola doprava týmto vlakom zastavená, lebo CS Eurotrans sa dostala do finančných ťažkostí, (dlhuje ŽSR 48 mil. Sk).
Od októbra 1997 funguje linka kombinovanej dopravy zo Štúrova do talianskej Bologne, prepravuje sa ňou lepenka vyrobená v spoločnosti AssiDomän Packaging, a. s. Štúrovo, späť je vyťažená iným nákladom, od mája premáva pravidelne raz za dva týždňe. Avšak ani túto linku neprevádzkuje národný dopravca, ale CSAD Komárno, s. r. o. Stavia sa terminál kontajnerovej dopravy v Nových Zámkoch a v novembri sa má začať kombinovaná doprava z tohto terminálu do rakúskeho Welsu, oznámil Denko. Túto dopravu bude robiť firma Ozón, s. r. o. Nové Zámky, spolu s Rakúskou firmou Ökombi. Táto akcia sa robí s podporou Slovenskej záručnej a rozvojovej banky, š. p. ú., ktorá poskytuje úver s nízkou úrokovou sadzbou. Po tejto trase bude premávať tzv. sprevádzaná kombinovaná doprava. Pri nej vodič kamiónu cestuje v ležadlovom kupé vagóna, na ktorom je kamión, vysvetlil Denko. Výhodou tejto dopravy bude, že naši dopravcovia, ktorí nezískajú v Rakúsku tranzitné povolenie na cestu kamiónom, môžu týmto spôsobom dopravovať tovar. Avšak sprevádzaná kombinovaná doprava je v západnej Európe na ústupe, lebo tam sú dopravcovia dobre vybavení na nesprevádzanú dopravu, ktorá spočíva v prevážaní kontajnerov alebo výmenných nadstavieb cestných vozidiel. Pretože dopravcovia z reformných štátov Európy väčšinou nedisponujú s potrebnou technickou výbavou, práve pri preprave medzi týmito štátmi a západnou Európou sa uplatní sprevádzaná doprava, vysvetlil Denko. V ČR niekoľko rokov funguje sprevádzaná kamiónová doprava v relácii Lovosice - Drážďany a České Budějovice - Vilach (Rakúsko). Prvú linku dotuje štát sumou rádovo 100 mil. Kč ročne. Rakúsko vyčlenilo na nasledujúcich 5 rokov veľmi vysokú štátnu dotáciu na kombinovanú dopravu. Podobný prístup má aj Švajčiarsko, ktoré vyhlásilo, že v roku 2005 cez Švajčiarsko nebude tranzitovať jediný kamión.
U nás sa pripravuje stavba terminálov na kombinovanú dopravu vo Zvolene a v Trenčianskej Teplej. Medzištátne dohody o kombinovanej doprave máme s Maďarskom, ČR, Chorvátskom a pripravená je dohoda so Slovinskom, povedal Denko.
V roku 1994 sa začal stavať terminál kombinovanej dopravy v Dobrej pri Čiernej na Tisou. Tento rok sa dokončila tretia etapa. Teminál sa financoval prevažne zo štátneho rozpočtu, minulý rok sa použilo na to 100 mil. Sk. Na financovaní sa podieľajú aj Železnice SR, sú ťažkosti s peniazmi, napriek tomu by sa mal terminál dokončiť tento rok, oznámil Denko. Cieľom výstavby tohto terminálu bolo odkloniť kamiónovú dopravu z Ukrajiny smerujúcu na Slovensko a ďalej tak, že by sa kamióny alebo ich náklad - kontajnery, naložili v Dobrej na vlak, a tak by odľahčili cestný hraničný priechod vo Vyšnom Nemeckom. Tým by sa odľahčila na slovenských cestách doprava o 7 tisíc kamiónov ročne. O fungovanie tohto terminálu má záujem aj rakúska strana, lebo na svojom území uprednostňuje vlakovú nákladnú dopravu. Máme záujem smerovať kombinovanú dopravu cez Ukrajinu smerom ďalej na Východ, ale doterajší prístup ukrajinskej strany to neumožňuje, upozornil Denko. S týmto štátom sa nám nedarí stretnúť, aby sme podpísali dohodu o kontajnerovej doprave. Ukrajinská strana na jednej strane navrhuje enormne vysoké tarify na jej území a nereaguje na naše požiadavky na potrebné investície do infraštruktúry v blízkosti našich východných hraníc, hoci sme navrhli našu účasť na tejto investícii, povedal Denko. Ide o úpravu asi 4 km cesty na ich území. Preto existujú zámery nielen u slovenských prepravcov smerovať kombinovanú dopravu na Východ mimo Ukrajiny cez Poľsko a Bielorusko, povedal Denko. Slovensko tak prichádza o výhody tranzitnej krajiny.
Iným problémom v rozvoji kombinovanej dopravy u nás sú kvalitné trate, ktoré sa osvedčujú v zmysle dohody o AGTC. Dohoda stanovuje technické parametre takýchto tratí, u nás ich má byť 1083 km, uviedol Denko.
V súčasnosti ŽSR používajú vyše 500 kontajnerových vozňov, ktoré sa používajú na kombinovanú dopravu. Sú však staré, navyše konštrukčne zastaralé, takže na budúci rok sa v zmysle platných predpisov UIC nebudú môcť používať. Tatravagónka, a. s. Poprad, vyvinula a vyrobila špeciálny železničný košový vozeň na kombinovanú dopravu. Takýto vozeň by u nás rozvinul sprevádzanú dopravu. V marci ŽSR dostali 60 košových vozňov z Popradu. ŽSR tento rok získali z Popradu 80 nových kontajnerových vozňov a majú tento rok dostať ešte 30, oznámil Denko. U nás však doteraz žiadny operátor kombinovanej dopravy košové vozne neprevádzkuje napriek tomu, že ich má ŽSR k dispozícii. Štát vyčlenil na tento druh kombinovanej dopravy na tento rok dotáciu 20 mil. Sk, ktorá sa zrejme nevyužije, uzavrel Denko.
JURAJ ĎURČENKA