Šesťročnú anabázu príprav na nakrúcanie má za sebou film Kuře melancholik, ktorý minulý týždeň začal na Slovensku nakrúcať český režisér Jaroslav Brabec, známy ako kameraman snímok O princezně Jasněnce a létajícím ševci, Kopytem sem, kopytem tam, Sedm hladových, Zvláštní bytosti, Poslední přesun či V erbu lvice. Pôvodne s ním rátal tesne po vzniku svojho režijného debutu Krvavý román (1993), ktorý si sám napísal, nasnímal i výtvarne skoncipoval. Za kameru a výtvarný počin dostal dvoch Českých levov, tretieho pre projekt získal strihač Jiří Brožek. Medzitým pred dvoma rokmi Brabec za kamerou a podľa vlastného scenára nakrútil svoj druhý film Holčičky na život a na smrt. Kuře melancholik prišlo na rad až teraz. "Za ten čas som vystriedal osem producentov, s ktorými som sa vždy z rôznych dôvodov rozišiel, a spolu s Vladimírom Körnerom som napísal asi osem verzií scenára. Neustále sa menil a obidvaja sme ho priebežne upravovali," hovorí pre SME režisér. Postu kameramana sa sám dobrovoľne vzdal. "Rezignoval som na túto myšlienku pred dvoma rokmi. Film je natoľko náročný, že som sa pri ňom rozhodol venovať iba jednej profesii." V počiatočnej fáze mal zábery snímať Jan Kališ (Případ pro začínajícího kata, Zítra vstanu a opařím se čajem), napokon sa za kameru postavil Brabcov niekoľkoročný spolupracovník Martin Čech a Kališ zostal supervízorom obrazovej stránky. Základná výtvarná koncepcia by mala čerpať z prvkov expresionizmu i romantického symbolizmu, ako aj z prelínania sveta detí a dospelých. Ojedinelý pohľad kamery zabezpečujú cinemaskopické objektívy, dovezené z Nemecka, a mimoriadnu technickú kvalitu by mala sprevádzať aj vysoká úroveň zvuku.
Roly producenta sa definitívne ujal Miloš Remeň, pôvodom Bratislavčan z filmárskej rodiny strihača Maximiliána Remeňa. Počas svojej kariéry vystriedal funkcie asistenta produkcie (Perinbaba, Galoše šťastia), zástupcu vedúceho výroby (Roky prelomu, Šípová Růženka), vedúceho nakrúcania (Lepšie byť bohatý a zdravý ako chudobný a chorý, Fantaghiró), pomocného režiséra (Gemini) i vedúceho produkcie (Řád, Tělo bez duše, Nejasná zpráva o konci světa). Minulý rok v Prahe založil vlastnú spoločnosť Beltfilm a ako producent v súčasnosti okrem filmu Kuře melancholik (v koprodukcii s Českou televíziou) realizuje celovečernú komédiu O láske a bytovej otázke od režiséra Mariána Čurka. Brabcov projekt vznikne v lokalitách Terchovej a Spišskej Soboty v Poprade. Odohráva sa v rozmedzí rokov 1896-1900, ale podľa slov Miloša Remeňa by sa jeho príbeh pokojne mohol stať aj v prítomnosti: "Aj dnes sa ľudia správajú tak ako jeho postavy." Dokončovacie práce by mali byť sfinalizované v auguste 1999, s českou premiérou sa uvažuje o mesiac neskôr. Snaha dostať dielo na áčkové filmové festivaly, ktorých štatút nepovoľuje predchádzajúcu distribúciu mimo krajiny pôvodu, zrejme spôsobí, že k slovenským divákom sa Kuře melancholik dostane až vo februári roku 2000. "Bol by som však rád, keby sa premiéry v ČR a na Slovensku konali súbežne. Z komerčného hľadiska by bolo rozhodne lepšie, keby na Slovensko film ‘nedobehol‘ až s takým odstupom času," dopĺňa Miloš Remeň.