SĽUB: Za jednu z priorít bude vláda považovať rozvoj osobnosti učiteľa a posilnenie jeho spoločenského postavenia, morálneho a hmotného ocenenia. V spolupráci s odbormi vláda navrhne časový harmonogram riešenia mzdových problémov v školstve.
REALITA: Časový harmonogram vláda nikdy neprerokovala. Priemerná mzda v školstve bola v roku 1997 o 12% nižšia ako v národnom hospodárstve. Kvôli zlému finančnému ohodnoteniu iba necelá štvrtina absolventov pedagogických škôl chce skutočne učiť.
SĽUB: Vláda bude hľadať všetky možné zdroje na diferencované zvýšenie miezd pedagogických pracovníkov s preferovaním najkvalifikovanejších a najkvalitnejších pedagógov.
REALITA: Vyhláška o odbornej a pedagogickej spôsobilosti umožnila automatický postup časti učiteľov do vyššej platovej triedy. Ďalších 40 tisíc učiteľov spĺňalo podmienky, aby mohli požiadať o vykonanie skúšky, ktorej zloženie by znamenalo platový postup. Skúšku bolo umožnené urobiť iba 4 tisíc učiteľom ročne. Bol zavedený inštitút "špičkový odborník", vopred však bolo stanovené, že získať ho môžu iba 4 percentá pedagógov.
SĽUB: Cieľom vlády je umožniť žiakom ukončenie povinnej deväťročnej školskej dochádzky na ZŠ.
REALITA: ZŠ, ktorá bola osemročná, sa síce transformovala na deväťročnú, povinná školská dochádzka sa však predĺžila z deviatich na desať rokov.
SĽUB: Vláda bude iniciovať vytvorenie nových fakúlt na vybraných vysokých školách.
REALITA: Okrem nových fakúlt vznikli aj nové vysoké školy (Trenčianska univerzita v Trenčíne, Akadémia umení v Banskej Bystrici a Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave). Vznikli aj napriek akútnemu nedostatku finančných prostriedkov, keď v čase ich vzniku už existujúcim vysokých školám chýbalo 680 miliónov korún a inovačný dlh sa odhadoval na viac ako 2 miliardy korún.
SĽUB: Prístup k vysokoškolskému vzdelaniu pre všetky spoločenské a sociálne vrstvy zabezpečíme systémom pôžičiek, nadväzne na postupné zavedenie úhrady časti nákladov za vysokoškolské štúdium.
REALITA: Školné síce zavedené nebolo, ministerstvo školstva však pripravilo návrh novely vysokoškolského zákona, ktorá by umožnila prijať na vysoké školy za úhradu študentov, ktorí síce uspeli v prijímacom konaní, ale pre nedostatok miesta nemohli byť prijatí. Bol zriadený Študentský pôžičkový fond, ktorý môže ročne uspokojiť približne 5 tisíc vysokoškolákov. Minulý rok v dennom štúdiu študovalo 82 tisíc vysokoškolákov.
SĽUB: Vláda podporí tvorbu základných učebníc a pomôcok, ktoré smerujú k prehĺbeniu národnej hrdosti a vedomia slovenskej štátnosti.
REALITA: Na mnohých školách sa používajú učebné pomôcky z doby Slovenskej socialistickej republiky, lebo školy nemajú peniaze na nakúp nových. Ministerstvo školstva však vydalo ako svoju účelovú publikáciu Dejiny Slovenska a Slovákov, a takmer 80 000 exemplárov poslalo základným školám. Po protestoch laickej a odbornej verejnosti ministerstvo vydalo rozhodnutie, že táto publikácia sa nebude používať vo vyučovacom procese.