Ústava SR zverila prezidentovi Slovenskej republiky funkciu hlavného veliteľa ozbrojených síl (čl. 102 písm. j) ústavy). Pojem, obsah a rozsah hlavného veliteľstva ozbrojených síl nie je v Ústave Slovenskej republiky, ani v zákone vymedzený. Z logického výkladu tejto ústavnej normy však vyplýva, že s funkciou hlavného veliteľa týchto síl je spojená veliteľská právomoc, bez ktorej by takéto postavenie nemalo zmysel. Táto právomoc obsahuje i oprávnenie menovať do veliteľských funkcií, vrátane oprávnenia menovať náčelníka generálneho štábu.
Z odôvodnenia: Konštatovanie, že náčelník generálneho štábu Armády SR patrí medzi vyšších štátnych funkcionárov dalo možnosť Ústavnému súdu skúmať podmienky, ktoré je nutné pri zohľadňovaní vzájomných väzieb medzi prezidentom republiky a náčelníkom generálneho štábu považovať za rozhodujúce pri uplatňovaní kompetencie prezidenta SR podľa čl. 102 písm. g) ústavy. Ústavný súd skonštatoval, že túto právomoc prezidenta nie je možné uplatňovať izolovane predovšetkým od jeho postavenia, ktoré mu dáva funkcia hlavného veliteľa ozbrojených síl podľa čl. 102 písm. j) ústavy. Podľa názoru Ústavného súdu jednoznačne patrí do rámca právomocí hlavného veliteľa ozbrojených síl vyplývajúcich z ústavy oprávnenie menovať do veliteľských funkcií. Pritom funkcia náčelníka generálneho štábu je funkcia ťažisková. Požiadavka zachovania nevyhnutného priameho vzťahu medzi hlavným veliteľom a náčelníkom orgánu hlavného velenia je implicitne zakomponovaná do úvah o vhodnosti výberu konkrétnej osoby. Bez významu nie je ani otázka zachovania subordinačných vzťahov, ktoré tvoria integrálnu súčasť hierarchie v ozbrojených silách. Podľa názoru Ústavného súdu patrí právomoc ustanovovať vojenských veliteľov do funkcií medzi právomoci prezidenta republiky ako hlavného veliteľa ozbrojených síl bez ohľadu na to, či podklad na jej realizáciu je alebo nie je daný ustanovením špeciálneho zákona; naopak, ak špeciálny zákon obsahuje ustanovenia, ktoré toto postavenie a právomoci nerešpektujú, dostáva sa takýto zákon do nesúladu s čl. 102 písm. j) ústavy.