bolo najlepším dôkazom, že magická sila funguje aj naďalej. Keď však Novotný začal v lete v pražskom divadle Spirála skúšať ďalšie Webberove a Riceovo slávne dielo - muzikál Evita, kríž mu samovoľne skĺzol z krku. Hoci skontroloval uzáver, po čase spadol znova, bez toho, že by o niečo zavadil. Režisér, ktorý je vraj poverčivý ako všetci divadelníci, to pochopil ako znamenie, že je načase kríž zvesiť. Svoju úlohu splnil a pre Evitu si treba nájsť nový talizman. Ostáva len dúfať, že rovnako účinný. Možno ho Petr Novotný dostane už zajtra večer, keď má Evita oficiálnu premiéru. Zatiaľ to však vyzerá, že sa jej zrejme bude dariť aj bez talizmanu. Veď už počas skúšobného procesu sa predalo vstupeniek za osem miliónov korún a pokiaľ sa situácia bude vyvíjať podľa predpokladov, 19-miliónové náklady by sa mali vrátiť do roka. Navyše, Evite sa podaril jeden husársky kúsok. Pokiaľ sa totiž tvrdí, že jediné, čo sa nedá poistiť, je prípadný umelecký neúspech, pražská Evita to vlastne vyvracia. Jej hlavným strategickým partnerom je totiž Česká poisťovňa, ktorá jej dopredu dala svoju plnú dôveru.
Muzikál Evita inšpirovaný príbehom manželky argentínskeho prezidenta Peróna je posledným spoločným dielom kráľov svetového muzikálu, skladateľa Andrewa Lloyda Webbera a libretistu Tima Rica. A zároveň najúspešnejším, lebo od premiéry v roku 1978 neopustilo svetové divadelné javiská a získalo množstvo ocenení, vrátane siedmich cien Tony, považovaných za hudobnú obdobu Oscara. V Čechách však bude mať muzikál svoju premiéru, aj keď príbeh je tu slávny vďaka hollywoodskemu filmu s Madonnou v hlavnej úlohe. Pražania však siahli nie po filmovej, ale originálnej broadwayskej verzii. Spoločnosť Musical o uvedení diela uvažovala už od roku 1994, keď odpremiérovala Ježiša. Prípravné práce začali o rok neskôr. Konkurzmi, posledné boli v januári tohto roku, prešlo vyše štyristo záujemcov. Titulná rola Evity sa nakoniec vyberala spomedzi šiestich uchádzačiek. Zvíťazili Radka Fišarová, ktorá má už muzikálovú skúsenosť z pražskej inscenácie Hair, a Tereza Slouková, ktorá si zasa privoňala k muzikálovému divadlu v Krysařovi. Obe zhodne tvrdia, že zo skúšok, tanečných tréningov a korepetícií, ktoré sa začali v máji a pokračovali dennodenne od rána do noci až do premiéry, sú také unavené, že na zajtrajšok sa tešia najmä ako na vidinu začínajúceho sa času oddychu. Spoluprácu s Petrom Novotným i celým ansámblom považujú za jednu z najkrajších životných skúseností a oceňujú najmä, ako si všetci navzájom dodávali energiu. Evita je pre ne náročná nielen herecky, spevácky a tanečne, ale aj kostýmovo, pretože počas predstavenia vystriedajú pätnásť prevlekov a tri razy menia spodnú bielizeň. V role Peróna herecky debutuje Petr Spálený. Pri rozhodnutí prijať rolu bola vraj preň kľúčová osobnosť režiséra, ale i skutočnosť, že ako jeden z mála nemá tanečné výstupy. Lebo ako vraví - „to by asi nešlo“. Nový post hereckého „kandrdasa“ vraj v jeseni života prežíva celkom dobre a je najmä rád, že napriek tomu, že je „nespoločenský dedek“, ho tu všetci dobre prijali. Preto je jeho najväčším predpremiérovým želaním, aby to tým mladým okolo seba nepokazil. Dan Bárta, jeden z troch predstaviteľov Cheguevaru, je jediným z ansámblu, ktorý bol sólistom aj v Ježišovi. Dokonca s ním vtedy Novotný naštudoval až dve titulné postavy - Krista a Judáša. Pri prosbe o porovnanie hereckých príležitostí lakonicky konštatoval - Che, ktorý sa prakticky počas celej hry nestráca z javiska, stále tam tak „ometá“ a vlastne komentuje dej, je oveľa ťažší. A prečo si Evitu vybral režisér Petr Novotný? „Milujem romantické príbehy, príbehy pre panie a dievčatá, príbehy o výnimočných ľuďoch. Evitin príbeh je príbehom romantickej vzbury jedinca proti spoločnosti, establishmentu, prírode, determináciám, ktorými osud človeka zväzuje. Rice a Webber nenapísali muzikál len o Argentíne prvej polovice nášho storočia. Som hlboko presvedčený, že je reflexiou ich vlastnej ilúzie a dezilúzie, ktorá koniec šesťdesiatych a začiatok sedemdesiatych rokov, keď dielo vznikalo, sprevádzala. Napísali výpoveď o túžbe človeka byť spravodlivý, múdrejší než Boh a príroda, o túžbe zlomiť spoločenské tabu, prekonať samého seba. Krásne je, že Evitu nesúdia, neriešia či mala, či nemala pravdu.“ S akými pocitmi očakáva premiéru? „Ťaží ma predstava, čo všetko sa môže stať. Niki Lauda raz povedal, že formulu 1 môžu riadiť len ľudia bez fantázie. Pretože človek, ktorý ju má, si dokáže predstaviť, čo všetko sa môže prihodiť. A ja veľmi dobre viem, čo všetko môže prasknúť, čo sa veľmi ľahko môže nepodariť. Je to veľká zodpovednosť voči zhruba päťsto ľuďom, ktorí mi verili natoľko, že boli ochotní siahnuť až na samotné dno. A je to i veľká nedočkavosť a radosť. Asi ako keby ste dlhé mesiace neustále čítali Kámasútru, ale vysnená dáma stále neprichádzala. A zrazu zazvoní pri dverách. Vy už máte zapálené sviečky, naliate víno a s príjemným mrazením v zátylku idete otvoriť…“
BARBORA DVOŘÁKOVÁ
FOTO - HYNEK GROMAN