BRATISLAVA (SME - jo) - Zastupujúci prezident I. Gašparovič vysvetlením svojho postupu pri vymenovaní náčelníka generálneho štábu (GŠ) podľa viacerých pozorovateľov potvrdil, že nepostupoval v súlade so zákonom. Právnici i pozorovatelia uvádzajú, že okolnosti vymenovania náčelníka GŠ zostávajú nejasné a sú založené skôr na mocenskom prístupe ako právnom základe. Advokát E. Valko hovorí aj v tejto súvislosti o guláši v právnom poriadku. Súčasné znenie zákona priamo neurčuje, kto podáva návrh na vymenovanie náčelníka GŠ prezidentovi SR, ale v $ 2b ods. 7 zákona o Armáde SR konštatuje, že náčelník je "podriadený ministrovi, ktorému zodpovedá za výkon svojej funkcie". V rozhodnutí Ústavného súdu SR, v ktorom posudzoval postavenie náčelníka GŠ v súvislosti s jeho odvolaním či vymenovaním, súd zdôraznil, že s funkciou hlavného veliteľa týchto síl je spojená veliteľská právomoc, vrátane oprávnenia vymenovať náčelníka GŠ. Z rozhodnutia vyplýva, že nie je možné oddeľovať právomoc prezidenta vymenovať náčelníka GŠ s právomocou hlavného veliteľa ozbrojených síl. Problém je v tom, že jednou z týchto právomocí momentálne disponuje premiér Mečiar a druhou predseda NR SR Gašparovič. Výmena náčelníka GŠ sa musí udiať na základe rozkazu, Gašparovič však kompetenciu vydávať rozkazy nemá. Podľa TASR oznámil, že postupoval podľa ustanovenia $ 13 ods. 2 zákona o vojenskej službe: "Profesionálneho vojaka do voľnej funkcie ustanovuje služobný orgán, ak osobitný predpis neustanovuje inak." Osobitným predpisom je vyššie citovaný $ 2b ods. 7, ktorý je v priamom rozpore s Gašparovičovým tvrdením, že na jeho základe mohol akceptovať návrh premiéra. To však TASR, ktorá citovala iba prvú polvetu znenia zákona, neuviedla. Postup, ako ho vysvetlil premiér Mečiar - dostal návrh od štátneho tajomníka ministra, predložil ho vláde na schválenie a následne predsedovi NR SR - nemá oporu v žiadnom zákone. Ak by Gašparovičovo tvrdenie bolo skutočne pravdivé, tak mohol náčelníka GŠ ustanoviť (vymenovať) nanajvyýš premiér, a nie predseda NR SR, čo však vzhľadom na rozhodnutie súdu nie je možné. Rovnako však vyjadrenia politickej opozície, ktorá sa dovoláva na bývalý ods. 4 zákona o Armáde SR - "Náčelníka GŠ vymenúva a odvoláva prezident SR na návrh ministra obrany" - nie sú nespochybniteľné. Ústavný súd totiž zrušil pred dvoma rokmi ods. 7 paragrafu 2b, a nie jeho ods. 4. Dva odseky 4 jedného paragrafu existovať nemôžu, takže navrátenie pôvodného textu do zákona nebolo možné, čo napokon dokazuje aj jeho súčasné platné znenie: "Generálny štáb je hlavným orgánom velenia armády."
Autor: SME - jo