Nie všetci rockeri dokážu byť skutočnými básnikmi vo svojich textoch, hoci počet moderných veršotepcov tohto zamerania sa neustále zvyšuje. Neobvyklú a zaujímavú kvalitu slova, ktorá by obstála samostatne, bez atmosférického zarámovania hudbou, prinášajú však máloktorí. Medzi nich patrí pomerne rozporuplná osobnosť svetoobčana austrálskeho pôvodu Nicka Cava (1957), ktorého verše a prozaické útvary bývajú literárnymi udalosťami. Druhá kolekcia piesňových textov (prvá King Ink, Maťa 1995) doplnená akousi "kázňou" pre BBC (The Flesh Made World), zahŕňa obdobie, keď končil so svojimi drogovými úletmi (Tender Pray) až po najhorúcejšiu súčasnosť pokojných zadumaných a láskavých riadkov (The Boatman`s Call). Cavove texty sú plné biblických odkazov, ktoré autor stavia do kontextu niekedy až kruto výsmešného, inokedy skôr vyznávačského, čo je prípad posledných rokov. Medzi nefrekventované témy patrí aj tradičné poňatie lásky a násilia, ktoré Cave kreslí ako fascináciu temnými hrdinami s nekontrolovateľnými pohnutiami mysle. Koncom minulých osemdesiatych rokov bola Cavova tvorba chápaná ako veľký predsmrtný kŕč predrogovanej hviezdy. Napriek všetkým negatívnym očakávaniam sa mu však podarilo vykĺznuť z návykovej slučky a tento životný zlom sa objavuje aj v textoch. Presvitajú autobiografické motívy s emocionálnymi prvkami ľútosti a výčitiek svedomia. Nachádzame aj narážky na antidrogové liečenie, zármutok nad niečím, čo už nikdy nemôžeme získať späť (The Good Son). Istá záľuba v hrôzostrašnosti kombinovaná s humorom v jeho textoch pretrváva a dominuje vo variáciách na púťové balady a kramárske piesne. Vzdialene to pripomína situáciu, keď Zuzana Homolová spieva so šarmantným poloúsmevom o tom, ako komusi "fŕkajú kostičky z hlavičky". Z tohto obdobia pochádza jeho najväčší komerčný úspech posledných rokov (duet s Kylie Minogueovou The Wild Rose). Rovnako tak nechýbajú takmer schizofrenické vyobrazenia partnerských vzťahov, detské sexuálne skúsenosti, melodramatické nekrológy, tieseň vzbudzujúce poznámky o bezcitnom násilí z jeho pobytu v USA, Brazílii. Zbierka obsahuje aj básne, aké píše v súčasnosti - veľmi osobné, tiché, v ktorých dôstojne "odložil" atribúty divokej mladosti a bez veľkého gesta sa vyrovnáva s plynutím času. Verše jeho textov sú niekedy jednoduché až polopatistické, inokedy je to text so zmenou uhla pohľadu takmer pri každom verši kvôli veľkej hustote premietania množstva rôznych myšlienok a názorov. Spestrením knižočky sú ilustrácie rukopisnými ukážkami - kolážami a prozaický text pre rozhlasovú stanicu s prekvapujúcimi informáciami zo súkromia. Originálne záznamy pohľadu na vonkajší i vnútorný svet Nicka Cava sú obohacujúcim obrázkom súčasného rockového textovania.
Autor: Pavel Malovič (Autor je spolupracovníkom SME)