BANSKÁ BYSTRICA (SME - klo) - Autobusy, ktoré používa banskobystrická SAD v prímestskej a medzimestskej doprave, majú 9 až 13 rokov, a sú teda zastarané. V podobnej situácii sú aj ďalší dopravcovia, z päťtisíc autobusov premávajúcich na Slovensku je 80 percent za hranicou životnosti. Situáciu so zastaraným vozovým parkom nevyrieši ani program vlády, podľa ktorého sa má vo Zvolene, Lučenci a Novom Meste začať výroba autobusov. Predpokladá sa totiž, že do konca roka by slovenskí výrobcovia mohli vyrobiť asi 90 nových autobusov a ani po naozajstnom naštartovaní výroby, pri produkcii 300 až 500 autobusov ročne, sa situácia v dopravných podnikoch razantnejšie nezlepší. Banskobystrický závod osobnej dopravy už kúpil dva autobusy Granus zo Zvolena a do konca roka by mu mali pribudnúť ešte dva. Aby však nebola situácia v preprave kritická, potrebovali by asi 35 nových autobusov. Na rozdelenie 50 autobusov Karosa z Čiech, ktoré sa ešte len dovezú, je už teraz vypracovaný presný kľúč. V banskobystrickom regióne nie je príspevkom štátu pokrytá ani desatina výkonov v prímestskej a medzimestskej doprave. "Všetci čakáme na voľby, pretože po nich sa budú musieť konečne riešiť otázky taríf a predovšetkým zliav na cestovnom v autobusovej doprave," uviedol Ing. Jozef Machala, riaditeľ závodu osobnej dopravy SAD BBDS, š. p. Banská Bystrica. Štátna dotácia banskobystrickej SAD na výkony a zľavy je 11 miliónov ročne. Pritom mesačné výkony závodu osobnej dopravy sú 10 miliónov korún. Znamená to, že napríklad žiacke zľavy nie sú vôbec hradené a dopravca na ne dopláca. "Preferovali by sme adresnosť zliav, nefinancovať ich prostredníctvom ministerstva dopravy, ale tých ministerstiev, kde poberatelia zliav patria. Súvisí to s koncepciou dopravnej politiky na ďalšie roky, možno aj harmonizáciou autobusovej dopravy so železničnou," dodal J. Machala.
Autor: SME - klo