V Oravskej galérii v Dolnom Kubíne sa dnes o 16.30 h otvára výstava 1. ročníka medzinárodného sympózia maľby, ktoré sa uskutočnilo na prelome júna a júla (22. 6. - 5. 7. 1998) v Štefanove nad Oravou a na Slanickom ostrove na Oravskej priehrade. Výstava malieb Jacquesa Barryho (Francúzsko), Stana Bubána (Slovensko), Jozefa Gertliho Danglára (Slovensko), Jaroslava Rónu (Česká republika), Laca Terena (Slovensko), Marka Vrzgulu (Slovensko) a Paľa Bradovku (Slovensko) je doplnená filmovým dokumentom Braňa Špačeka, fotografiami Martina Marenčina. Zbierka Oravskej galérie po prvom ročníku sympózia je tak bohatšia o nové diela, veľkorozmerné maľby, ktoré sa stali úvodom budúceho veľkého projektu - zbierky súčasného európskeho umenia.
Všetko sa to začalo pred rokom, keď sa v niekoľkých hlavách pomaly rodila myšlienka vytvoriť maliarske sympózium, ktorého výsledky by neskončili v skladoch anonymných organizátorov. Každý, kto len trochu vníma domácu situáciu vo výtvarnom umení, vie, že známa pesnička o nedostatku peňazí je už skutočne značne obohratá. I keď tu existuje desiatka štátnych galérií, ktorých jednou z hlavných náplní je vytváranie a dopĺňanie zbierok domáceho a európskeho výtvarného umenia, skutočnosť je tomu na míle vzdialená. Situácia je dnes taká, že väčšina galérií, buď z nedostatku, alebo zlého rozdelenia finančných prostriedkov, môže vyplacať tak akurát svojich pracovníkov. Donedávna sa o koncepčné tvorenie zbierok pokúšala Považská galéria umenia v Žiline, dnes už s odvolanou riaditeľkou Katarínou Rusnákovou a o kontinuitu sa stále snaží Oravská galéria v Dolnom Kubíne na čele s riaditeľkou E. Luptákovou. Riešenie sa našlo v usporiadaní sympózia zameraného na súčasnú maľbu, spojeného s vytvorením zbierky súčasného európskeho výtvarného umenia, s dôrazom na strednú a východnú Európu. Oravská galéria ponúkla vlastné výstavné priestory, maliarsky materiál a improvizované ateliéry v Štefanove nad Oravou a na Slanickom ostrove na Oravskej priehrade. Umelec - účastník podľa štatútu sympózia, venuje jedno dielo do zbierky Oravskej galérie. Počiatočnú smolu v získavaní "finančného balíka" prerušila až reklamná agentúra Soria&Grey, neskôr Vzájomná životná poisťovňa, a.s., J&T Finance Group, St. Nicolaus - trade, a.s., a Stredoslovenské žriedla a.s. - Budiš, ktorí pochopili, že neprehľadné množstvo súťaží Miss a módnych prehliadok nemusí byť jediná pôda spolupráce umenia a reklamy.
Prvé ročníky bývajú zvláštne už tým, že sú obyčajne iné ako tie nasledujúce. Umelci sú prinútení improvizovať a pretrpieť neočakávané situácie, ktoré sa potom aj vďaka nim vylepšujú a v budúcnosti sa im organizátori už s bravúrnou rutinou dokážu vyhnúť. Dôležitým kritériom tohtoročného výberu bola okrem kvalitnej tvorby schopnosť pracovať v sťažených podmienkach s minimálnou náročnosťou voči okoliu a kolektívu. Prvý ročník sa konal na prelome júna a júla a "pokusnými králikmi" sa stali Stano Bubán, Jozef Gertli Danglár, Laco Teren a Marko Vrzgula. Ako dokumentaristi a zanamenávatelia dôležitých umeleckých činov a udalostí boli vybratí Martin Marenčin a Braňo Špaček. (Zahraniční účastníci boli zatiaľ oslobodení od tvorivého pobytu.) Laco Teren sa pod zámienkou svojej loveckej - rybárskej vášne utiahol na Slanický ostrov na Oravskej priehrade a tam nerušene chytal ryby a maľoval. Spoločnosť mu prišiel na pár dní robiť Paľo Bradovka. Silnejšia skupina Bubán, Danglár a Vrzgula si zvolila Štefanov nad Oravou, dedinku v blízkosti priehrady, kde v pláteníckom dome z roku 1818 "rozbalili" svoj hlavný ateliér v priestrannej šope na dvore. Jednou z výhod pobytu na sympóziu bola možnosť maľovať na veľkorozmerné plátna s mierami okolo dva krát dva metre až dva krát tri metre, o čom si vo vlastných ateliéroch - tzv. izbičkách, môžu len ukradomky snívať. Samozrejme, že príchod umelcov zaznamenal zvýšenú pozornosť najmä miestnych chlapcov, z ktorých, ako sa postupne osmeľovali, stávali pravé ruky tvoriacich umelcov. Danglár v záverečných fázach, pri dokončievaní obrazov, nemusel, okrem pohybu ruky vedúcej štetec, pohnúť prstom. Vymývanie štetcov, nádobiek a podávanie farieb prevzali na seba malí asistenti, ktorí z ušetrených farieb niekde za šopou maľovali svoje vlastné obrázky. A keby ste sa Lukáša Kovalčíka, dvanásťročného chlapca zo Štefanova nad Oravou spýtali, čo si myslí o tých zvláštnych obrazoch plných čiar a kruhov, myknutím pleca by odpovedal "No to je predsa abstrakcia, čo nevieš?" Tu niekde sa začína osveta vlastným príkladom.
Výstava v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne potrvá do 27. septembra.
Autor: Beata Jablonská (Autorka je výtvarná teoretička a kritička)