telia. Žiarivým príkladom vzájomnej symbiózy je Titanic, na ktorý do kín okrem masívnej reklamnej kampane a hereckých idolov dôležitou mierou lákala aj ústredná melódia My Heart Will Go On v podaní speváčky Celine Dionovej. Z najdrahšieho filmu v dejinách sa stal najnavštevovanejší titul a jeho soundtrack sa vyšplhal do čela rebríčkov predajnosti. Na Slovensku film distribuuje spoločnosť Tatrafilm, ktorej riaditeľ Ivan Sollár pre SME potvrdil, že Titanic sa nezadržateľne blíži k počtu 480 000 divákov (podľa neprehnaných odhadov by sa jeho návštevnosť mala definitívne zastaviť tesne pod polmiliónovou hranicou) a k sume tržieb 27 miliónov korún. Od svojej februárovej premiéry dodnes zapĺňa predovšetkým letné kiná na vidieku, kde však, naopak, podľa Sollárových slov najnovšie "vyhoreli" umelecky kvalitné filmy Jackie Brownová a Big Lebowski, zaznamenávajúce "slušný" úspech skôr v kinosálach veľkomiest. Vzťah filmu a jeho soundtracku nedávno v ponuke Tatrafilmu potvrdila aj návštevnosť bondovky Zajtrajšok nikdy nezomiera a už v septembri by mali svojou hudbou priťahovať do kín napríklad celovečerné Akty X. "O tom, že dobrý - presnejšie povedané, divácky úspešný film podporuje aj predaj jeho hudobnej stopy, niet pochýb," tvrdí Róbert Sedlák z hudobného vydavateľstva Sony Music/Bonton. "Filmová hudba a pesničky z filmov dnes prežívajú boom. Z katalógu nášho vydavateľstva je toho dôkazom soundtrack z megaúspešného filmu Titanic. Vskutku nebývalý divácky záujem o film spôsobil aj nečakaný záujem o soundtrack. A navyše, koncom tohto roka vyjde ďalšia filmová hudba spolu s niektorými dialógmi z filmu Titanic pod názvom Back to Titanic," dodáva R. Sedlák, podľa ktorého to však istým spôsobom môže fungovať i naopak. "A to v prípade, keď známe hudobné hviezdy nahrajú hitové pesničky k pripravovanému filmu a hudobné vydavateľstvá spolu s filmovými spoločnosťami mohutnou reklamnou kampaňou `naháňajú` ľudí do kín." Sony Music/Bonton sa môže v tejto súvislosti najnovšie pochváliť soundtrackmi k trhákom Armageddon (so skladbami Aerosmith, Boba Segera či Jona Bon Joviho), Godzilla (Puff Daddy, Jamiroquai, Green Day), alebo Stratení vo vesmíre (ApolloFourForty, Propellerheads).
"Samozrejme, že hudba úspechu filmu pomáha," hovorí Anton Drobný z distribučnej spoločnosti Continental Film. Množstvo filmov je podľa neho známych vďaka hudbe a dobrému umiestneniu piesní v rebríčkoch "top ten" a divák sa častokrát teší na film, keď z neho pozná obľúbenú skladbu. Z distribúcie svojej firmy spomenul na ukážku snímky Pes lump (s hudbou Marka Knopflera), L. A. Utajené skutočnosti a na november pripravovaný animovaný film Čarovný meč. Vydavateľstvo Monitor/EMI ústami Jara Slávika spomína na výrazné soundtracky ku kontroverznej shakespearovskej adaptácii Romea a Julie s nahrávkami Garbage, Radiohead a s hitmi od skupiny Cardigans (Lovefool) a speváčky Des`ree (Kissing You), ako aj na dvojdielny album Trainspotting (prispeli naň New Order, Primal Screem i Pulp a skupine Underworld priniesol kultový hit Born Slippy). Dvojnásobné soundtracky však nevznikajú len ako pokračovania, ale aj ako dva úplne rozdielne produkty, častokrát dokonca s piesňami, ktoré boli filmom iba "inšpirované". Orchestrálny aj pesničkový soundtrack má aktuálne na konte napríklad Cuarónova snímka Veľké nádeje alebo Redfordova monumentálna romanca Zaklínač koní. Hudobný "originál" s aranžmánmi Thomasa Newmana k nej vydal PolyGram a firma BMG pridala piesňovú country kolekciu.
Podľa Petra Riavu z hudobného vydavateľstva PolyGram komerčne úspešný film začína mať vplyv na predajnosť soundtracku až vo chvíli, keď obsahuje potenciálny hit. "Ak sa v ňom raz alebo dvakrát neobjaví známy hudobný motív, podľa našich skúseností žiadny vplyv na predaj nemožno pozorovať. Soundtracky totiž väčšina záujemcov kupuje iba vďaka jedinej piesni. Ak sa zároveň nachádza aj na sólovom albume konkrétneho interpreta, záujem sa okamžite presúva na ten a predajnosť soundtracku klesá," tvrdí Riava. Stalo sa tak napríklad pri filme Štyri svadby a jeden pohreb s piesňou Love Is All Around, ktorú skupina Wet Wet Wet zaradila aj na svoj vlastný album. A zo skupiny "na Slovensku veľmi priemerne predávanej" bol zrazu jeden z desiatich najpredávanejších interpretov za celý rok. Slabší predaj albumov podľa Petra Riavu súvisí s tým, že často obsahujú iba inštrumentálne skladby, ktoré majú výrazne menší okruh poslucháčov ako spievané hity. Môže ísť aj o "európsky problém", keďže na americkom trhu sú príťažlivé soundtracky prakticky jedinými multižánrovými kompiláciami a trh v Európe je presýtený záľahou oveľa predávanejších kompilácií prevažne diskotékového zamerania. S tým súvisí aj význam soundtrackov ako "dláždičov" cesty k menšinovým štýlom. Mnohé z nich obsahujú džezové štandardy, symfonické skladby či dokonca operné árie a núkajú tak možnosť "otvoriť uši" aj ortodoxným priaznivcom populárnej hudby. Poslucháčsky vďačné soundtracky navyše nie sú iba záležitosťou veľkých kinotrhákov, prípadne len dobrých filmov. Kvalitný album sa občas "pritrafí" aj absolútnemu prepadáku. I vtedy však existuje šanca, že zhrozený divák zájde do predajne po melódie, ktoré mu utkveli v pamäti. A svojho "holuba na streche" bude mať filmový distributér aj hudobný vydavateľ. Obidvaja totiž dobre vedia, že "vrabcov v hrsti" má na Slovensku niekto iný.