"Biskupi nám nemôžu hovoriť, či tu bude, alebo nebude nejaký kríž, episkopát musí potvrdiť, že kríž zostane," hovorí Kazimierz Switon, jeden z popredných aktivistov poľských radikálnych katolíckych skupín, ktoré v týchto dňoch rozpútali doslova novodobé križiacke ťaženie priamo pred bránami bývalého koncentračného tábora v Osvienčime. Všetko sa začalo ešte v roku 1979, keď tábor smrti navštívil pápež Ján Pavol II. Svätý otec sa vtedy modlil aj na miestach pred jeho bránami, kde nacisti zastrelili 152 poľských katolíkov. V druhej polovici 80. rokov dostal ktosi myšlienku, aby bol na mieste pápežovej modlitby vztýčený sedemmetrový kríž a postavený kláštor, v ktorom by sa rehoľníčky v tichu svojej klauzúry modlili za duše 1,5 milióna osvienčimských obetí, medzi ktorými bolo približne 90 percent Židov. Proti kláštoru však vzápätí protestovala židovská komunita a v roku 1993 bol na zákrok samotného pápeža zatvorený. Zdalo sa, že na celú udalosť sa postupne zabudne.
Pozemok, na ktorom stál kláštor, je však dodnes v súkromných rukách a priatelia Kazimierza Switona na ňom nedávno vztýčili dva trojmetrové kríže s výzvou, aby ich gesto nasledovali aj ďalší poľskí katolíci. "Nedovolíme žiadnym cudzincom, aby nám prikazovali, čo máme na našej - poľskej zemi - robiť," hovorí ďalší zo staviteľov krížov, Ryszard Majdzik. Tajomník izraelského kabinetu premiéra Netanjahua, Dany Naveh, sa v stredu obrátil na poľského veľvyslanca v Izraeli s oficiálnou prosbou o odstránenie krížov, ktoré "narúšajú miesta, na ktorých boli zavraždené milióny Židov". Poľská vláda si však vzápätí nad celou vecou umyla ruky odvolaním sa na konkordát, ktorý jej neumožňuje zasahovať do cirkevnej symboliky, najmä ak ide o súkromný pozemok. Poľský prímas, kardinál Glemp, sa nechal počuť, že "pápežov kríž musí zostať", a dodal, že "musíme nájsť cestu k tomu, aby kríže slúžili zbližovaniu a zmiereniu", odmietol sa však vyjadriť k ich ďalšiemu osudu.
"Toto nie je konšpirácia, ale iba klasický prípad absencie chrbtovej kosti v podaní tvrdohlavých fanatikov," tvrdí Konstanty Gebert, šéfredaktor poľského židovského mesačníka. Podobne to bolo aj v neďalekej Brezinke, kde boli pred rokom odstránené šesťcípe Dávidove hviezdy. Celá vec si podľa kardinála Glempa vyžaduje osobnú zrelosť a pochopenie - avšak, na oboch stranách. Medzičasom však osvienčimské kríže dostali už aj politický kontext, keď skupina šiestich radikálnych poslancov opustila rady súčasnej pravicovej koalície a založila si vlastnú kresťansko-nacionalistickú opozičnú skupinu.