ZVOLEN (SME - klo) - "Biznis je biznis, každý si môže objednať vlak - jeden, desať, päťdesiat, koľko chce, zákon nám umožňuje voľne podnikať," odpovedal pre SME zástupca generálneho riaditeľa Železníc SR Ing. Viliam Vysočáni. Uviedol to v súvislosti s možnosťou objednať si mimoriadne, dokonca aj historické vlaky, politickými stranami. Spresnil, že faktúra ŽSR pre HZDS za mimoriadne vlaky na míting v Trnave už bola vystavená. Ceny pri takýchto aktivitách sa účtujú bez zľavy. Vypravenie mimoriadneho vlaku z Humenného do Trnavy stojí asi 400 tisíc korún, HZDS zvážalo svojich členov do Trnavy na šou so zverejnením kandidátov na poslancov desiatimi mimoriadnymi vlakmi z celého Slovenska. Po tri augustové víkendy budú ŽSR oslavovať 150. výročie železníc na Slovensku. Prvý sa tento víkend uskutočnil vo Zvolene a Vrútkach, najbližšie bude v Poprade a Košiciach a 20. augusta, v deň príchodu prvého parného vlaku na Slovensko z Viedne pred 150 rokmi, v Bratislave. Pre zlú finančnú situáciu sa
väčšina kultúrnych akcií hradí sponzorsky, ŽSR však investovali do obnovy staníc, kde sa oslavy konajú, a ich okolia asi 20 miliónov korún. ŽSR začiatkom minulého týždňa získali od zahraničného konzorcia bánk pôžičku 85 miliónov dolárov. Vláda povolila zahraničný úver až do výšky 200 miliónov dolárov. Zatiaľ tieto peniaze použili na krytie záväzkov z minulých rokov. Osobná doprava na železnici je už piaty rok stratová a ako uviedol V. Vysočáni, železnice sponzorovali štát už 12 miliardami korún. Na tento rok je plánovaná strata 3,7 miliardy korún. Modernizácia železníc, keď jeden vozeň stojí asi 60 miliónov korún, jeho oprava polovicu, lokomotíva od 95 do 200 miliónov korún, sa však nedá robiť z prostriedkov ŽSR.
Autor: SME - klo