majú medzinárodný význam. Turistický potenciál Žilinského kraja dopĺňa aj deväť veľkých vodných nádrží s objemom vody nad milión kubických metrov a prírodné liečebné kúpele v piatich lokalitách. Tieto skutočnosti, umocnené ľahkou dopravnou dostupnosťou územia, sú základným predpokladom rozvoja celoročnej mestskej aj horskej turistiky v Žilinskom kraji. Územný plán Žilinského kraja určuje, že v tunajších troch jestvujúcich národných parkoch (TANAP, NAPANT a Malá Fatra) a tiež v dvoch pripravovaných národných parkoch (Chočské vrchy, Veľká Fatra) sa v budúcnosti už nebudú zvyšovať turistické kapacity. Preferovaný bude len ich kvalitatívny rozvoj tak, aby sa dosiahla vysokoštandardná vybavenosť pre horský turizmus, vrcholový šport a klimatickú liečbu. Kvantitatívny rozvoj turistických kapacít je navrhnutý do Chránenej krajinnej oblasti (CHKO) Kysuce a CHKO Horná Orava. Tomuto predpokladu zodpovedá aj obnovenie cestného prepojenia Oravy a Kysúc cez oblasť Novej Bystrice a Oravskej Lesnej. V súčasnosti tadeto vedie len poľná cesta a automobilové spojenie Oravy a Kysúc je možné len obchádzkou cez Terchovú, Kraľovany alebo Ružomberok. Obnovené cestné spojenie bude zároveň aj rozvojovým impulzom trojstranných (slovensko- -poľsko-českých) nadregionálnych väzieb v oblasti Oravy a Kysúc, ktoré vykazujú nepriaznivé socioekonomické ukazovatele.