Zoznam 100 románov storočia vyvoláva polemiku, ukázalo sa, že to bol „podfuk“ na predávanie kníh

WASHINGTON (TASR) - Nedávne zverejnenie rebríčka 100 najlepších románov 20. storočia v anglickom jazyku vyvolalo celý rad polemík medzi odborníkmi i čitateľskou verejnosťou. Pre osvieženie pamäti - na prvých piatich miestach skončili Joyceov Odyseus, ...

WASHINGTON (TASR) - Nedávne zverejnenie rebríčka 100 najlepších románov 20. storočia v anglickom jazyku vyvolalo celý rad polemík medzi odborníkmi i čitateľskou verejnosťou. Pre osvieženie pamäti - na prvých piatich miestach skončili Joyceov Odyseus, Fitzgeraldov Veľký Gatsby, ďalšie Joyceovo dielo Portrét mladého umelca, Nabokovova Lolita a Huxleyho Prekrásny nový svet. Ako sa však ukázalo, ani sami prominentní členovia poroty nevedeli, o čom vlastne rozhodujú. „Nemám potuchy,“ povedal William Styron. „Mňa sa nepýtajte. Sám tomu nerozumiem,“ uviedol literárny historik Edmund Morris. Vysvitlo, že vydavateľstvo Modern Library, ktoré rebríček vydalo, poskytlo porotcom zoznam 440 románov s poznámkou, aby v ňom zaškrtli najviac sa im pozdávajúce diela. Nijakú ďalšiu inštrukciu neposkytli - napríklad či má ísť o najlepšie napísané romány, či o najdôležitejšie alebo o najvplyvnejšie z hľadiska vývoja literatúry. Niektorí porotcovia priznali, že viaceré nimi vybrané romány ani nečítali. Vydavateľstvo potom zrátalo, koľko hlasov jednotlivé knihy dostali, a podľa toho stanovilo rebríček. Celá akcia však bola majstrovským reklamným ťahom na zvýšenie predajnosti kníh. Washington Post napísal, že keby sa zostavoval rebríček najúspešnejších reklám odvetví vydávania kníh, akcia Modern Library si zaslúži bez pochybností prvé miesto. Ročné zásoby Joyceovho Odysea boli vypredané za niekoľko dní a román sa ocitol na druhom mieste rebríčka bestsellerov. Predseda poroty Christopher Cerf to povedal jednoznačne: „Myslím, že celá akcia bola do určitej miery podfuk, ale dobrý podfuk, v tom najlepšom zmysle slova.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 367
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 958
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 137
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 052
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 985
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 668
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 630
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu