Severokórejský diktátor a platená reklama na Západe

Jednou z mála spomienok, ktoré som si koncom roku 1968 priviezol na svoj študijný pobyt v Paríži, ktorý sa z vtedy predpokladaných troch mesiacov predĺžil na 30 rokov, bola slovenská, umelecky vydarená pohľadnica s nasledovným textom: „Premeniť Kóreu ...

Jednou z mála spomienok, ktoré som si koncom roku 1968 priviezol na svoj študijný pobyt v Paríži, ktorý sa z vtedy predpokladaných troch mesiacov predĺžil na 30 rokov, bola slovenská, umelecky vydarená pohľadnica s nasledovným textom: „Premeniť Kóreu na púšť? Nepodarí sa! Premeniť púšť na úrodnú? To sa určite podarí!“ Vtedy, v 50. rokoch, sme si ju v československých školách museli počas kórejskej vojny všetci povinne kúpiť v prospech severokórejského Červeného kríža. Typický príklad socialistickej propagandy, živenia, či vnucovania opačných náhľadov, ako ponúka život sám. Dnes sa už nad tým nikto nepozastavuje, dnes už je všetkým jasné, že vtedajšiemu kórejskému diktátorovi, komunistovi Kim Ir-senovi, a po ňom aj jeho synovi Kim Čong-ilovi sa úrodnú krajinu skutočne podarilo premeniť na dnešnú púšť, kde ľudia po stovkách umierajú od hladu a kde je viac nábojov ako chleba. Nik sa už dnes nesnaží presvedčiť svetovú verejnosť o tom, že Kórea je v skutočnosti akousi rajskou záhradou. V sedemdesiatych rokoch v Paríži, ale aj v ďalších svetových mestách, na to však systém platenej inzercie demokratického sveta priestor ponúkol.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Starnúci kórejský diktátor si vtedy kúpil, tak ako to reklamný trh dodnes umožňuje, hneď niekoľko reklamných stránok, a to nielen v parížskych denníkoch, ako je Le Monde alebo Le Figaro, ale aj v uznávaných denníkoch v Anglicku a v Spojených štátoch. Namiesto reklamy na kórejský tovar sa však na nich objavili (samozrejme v prekladoch) jeho „prejavy k národu“. Dostali sa tak, na základe obchodnej dohody, do rúk obrovského množstva ľudí - „ak si to zákazník želá, my mu, samozrejme, vyhovieme“. Aj keď boli uvedené v západnej tlači s titulkom „platený priestor“. Na Západe žijúci ľudia vtedy začudovane pátrali po dôvodoch takejto reklamy, na um im prichádzali vysvetlenia, ako je megalománia i iné duševné poruchy. Ako vysvitlo, bola to len časť pravdy, skutočný dôvod bol niekde inde. Vtedajšie severokórejské stranícke a štátne médiá od televízie cez rozhlas až po noviny mohli totiž potom pravdivo vyhlasovať: „Vidíte, aj Západ si so záujmom číta prejavy nášho osvieteného vodcu Kim Ir-sena. Aj imperialisti, ktorým na Západe patria slobodné noviny, musia uznať genialitu nášho prvého vodcu pracujúceho ľudu.“ Samozrejme, kórejská cenzúra dohliadla na to, aby sa nikto zo Severokórejčanov doma nedozvedel, že šlo o platenú inzerciu za ich peniaze. Po tomto odhalení väčšina západných denníkov dobre platené uverejňovanie prejavu geniálneho Kim Ir-sena s hanbou zastavila.

SkryťVypnúť reklamu

Podobnosť s „reportážou“ o Slovensku vo francúzskom týždenníku Paris Match je čisto náhodná.

ADOLF BAŠTA, Paríž

(Autor je stálym

spolupracovníkom SME)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 586
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 120
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 913
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 395
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu