BRATISLAVA (SME - jb) - Rekonštrukcia električkovej trate na Kamennom námestí v Bratislave sa včera po vyše troch mesiacoch skončila. Oddnes od 4. hodiny je premávka cez centrum hlavného mesta obnovená, do konca augusta však bude električková doprava v tomto úseku fungovať v skúšobnom režime. Podľa predstaviteľov Dopravného podniku Bratislava (DPB) treba totiž zrekonštruovanú trať ešte overiť za plného prevádzkového zaťaženia. Ako včera na slávnostnom odovzdaní povedal primátor Bratislavy Peter Kresánek, Bratislavčania budú musieť v auguste preukázať ešte trochu trpezlivosti, pretože počas skúšobnej prevádzky sa pripravuje vybudovanie nových liniek do Karlovej Vsi. Prítomných Bratislavčanov ubezpečil, že pri stavbe sa zohľadňovala už aj plánovaná rekonštrukcia Námestia SNP. Zdôraznil, že počas úprav na Kamennom námestí sa zároveň zrekonštruovali napríklad podzemné inžinierske siete, cestná svetelná signalizácia, vybudovala sa nová kanalizácia, pribudli dve nové električkové zastávky či prvky drobnej architektúry. Podpredseda predstavenstva akciovej spoločnosti DPB A. Brath pripomenul, že v rámci stavby na Kamennom námestí zabezpečila spoločnosť aj výmenu výhybiek a koľají na križovatke Vazovovej a Krížnej ulice. Podľa riaditeľa DPB Jána Zachara dodávateľské firmy Elza a Kodos zrekonštruovali električkovú trať za rekordne krátky čas a Dopravnému podniku ako investorovi odovzdali kvalitnú prácu. Od 17. apríla, keď sa v súvislosti s havarijným stavom električkového uzla s rekonštrukciou začalo, sa podľa riaditeľa DPB denne preinvestovalo 834 tisíc korún. Celkové náklady na stavbu dosiahli takmer 90 miliónov korún. Z toho 54 miliónmi prispelo zo svojich zdrojov hlavné mesto, 5,6 miliónmi mestská časť Staré Mesto a takmer 30 miliónmi DPB zo štátnej dotácie, ktorú mal pôvodne použiť na rekonštrukciu autobusových dielní. Za pozitívum prestavby označil J. Zachar skutočnosť, že úpravy na námestí sa uskutočnili bez úplneho prerušenia prevádzky a bez nočného vyrušovania obyvateľov okolitých domov. Hoci sa plánované náklady na vyše tri roky plánovanú stavbu zvýšili probližne o 8 miliónov korún, vynahradiť by to mali úspory, ktoré vzniknú v súvislosti s moderným riešením zrekonštruovaného uzla. Počíta sa na ňom so skrátením celkového jazdného času vozidiel, so zníženým počtom zastavovaní a rozbiehaní, čím sa budú menej opotrebúvať motory a podvozky vozidiel, predpokladá sa aj efektívnejšia zimná údržba trate a cestnej komunikácie. V neposlednom rade sa bude šetriť čas cestujúcich, pretože pri vstupe do križovatky sa vozidlá nebudú zdržiavať. Podľa slov J. Zachara za posledné tri mesiace sa na Kamennom námestí zrekonštruovalo 975,5 metra električkových koľají. Ako uviedli predstavitelia DPB, celkový stav električkových tratí v meste nie je dobrý, preto majú dlhodobo spracovanú koncepciu ich postupnej obnovy. V súčasnosti už majú stavebné povolenia na rekonštrukciu trate v časti Nová Doba - železničná stanica Nové Mesto a na úsek trate v Rači. V budúcnosti, po prestavbe hotela Carlton, sa počíta aj s opravou trate na Mostovej ulici. Za posledné štyri roky sa už opravili električkové trate napríklad na Račianskej ulici, Karloveskej ceste, na Nábreží L. Svobodu, na jeseň minulého roka opravil DPB aj trať na Obchodnej ulici, kde sa kládla zámková dlažba a vymieňali sa výhybky.