ŽDIAR (SME - kim, ru) - Už niekoľko rokov znepríjemňuje život obyvateľov rázovitej podtatranskej obce Ždiar zvýšená kamiónová doprava. Pred rokom Ždiarčania iniciovali petičnú akciu za obmedzenie tranzitu s Poľskom cez hraničný priechod v Lysej Poľane - Javorine, k ich aktivite sa pridali aj obyvatelia Javoriny, Podspádu a Tatranskej Kotliny. Kamióny sa podpísali aj pod stratu záujmu turistov o pobyt v týchto oblastiach. Hluk a exhaláty nevplývajú dobre ani na pacientov v Tatranskej Kotline, ktorá sa špecializuje na liečbu dýchacích ciest. „Naša snaha nebola márna. 10. júla vyšlo v Zbierke zákonov nariadenie vlády, ktoré v praxi bude znamenať obmedzenie kamiónovej dopravy cez hraničný priechod Javorina - Lysá Poľana. Teraz už zostáva len čakať na vykonávacie rozhodnutie orgánov štátnej správy,“ povedal starosta Ždiaru L. Budzák. Nariadenie však nezastavilo kamiónový tranzit cez obec okamžite. „Platí medzinárodná dohoda, ktorá hraničný priechod v Javorine - Lysej Poľane zaraďuje medzi priechody pre kamiónovú dopravu a kamióny tu môžu jazdiť - je to legálne,“ povedal riaditeľ Colného úradu v Poprade Š. Olekšák. Podtatranci si od kamiónov zrejme oddýchnu, až keď budú dobudované priechody v Trstenej, Vyšnom Komárniku a nový priechod v Skalitom-Zwardoni. „Kedysi tu jazdili dva kamióny do týždňa, dnes je to aj 140 až 160 za dvadsaťštyri hodín. Obmedzuje to plynulosť vybavovania osobnej dopravy,“ dodal Š. Olekšák. Prejazd kamiónov negatívne vplýva aj na prírodu TANAP-u, podpísal sa i na rozpade povrchu cesty v obci Ždiar. Včera predpoludním sa na hraničnom priechode v Tatranskej Javorine kamiónová doprava vybavovala priebežne, ale osobné vozidlá čakali na vybavenie niekoľko hodín. Na výstupe zo SR to boli až 3, na vstupe 2 hodiny. Podľa službukonajúceho colníka čakanie súviselo s náporom turistov uberajúcich sa na trhy do Nového Targu. Poobede sa situácia postupne znormalizovala.