NITRA (TASR) - Za účasti 42 klzákov z 12 štátov sveta pokračovala včera v Nitre 26. medzinárodná rely historických klzákov. Slovensko na nej zastupujú prvé takéto akrobatické lietadlá, ktoré sa vyrábali po vojne v leteckej továrni Zlín. Navzácnejšie exempláre, ktoré môžu návštevníci janíkovského letiska v Nitre obdivovať ešte zajtra, pochádzajú z roku 1936 a boli vyrobené v Nemecku. Sú to mohutné dvojsedadlovky s nápadne lomenými krídlami, ktoré slúžili na zabezpečenie stability. Raritou sú dve samokrídla francúzskej výroby, dvojmiestny a jednomiestny, ktoré sa doteraz nikdy na Slovensku nepredstavili. Najstaršie klzáky majú kĺzavosť 1:10 (z výšky 1 meter doletí klzák do vzdialenosti 10 metrov), o niečo novšie už majú kĺzavosť 1:18 až 1:29. Na porovnanie - tie najmodernejšie dosahujú kĺzavosť 1:60. „Historické klzáky sú na Slovensku málo rozšírené, máme len tri akrobatické vetrone typu Luňák LF 107 a Zlín Z-23 Honza z roku 1946, ktorý sa prestavoval v roku 1996. Opravu klzákov robí jediný podnik v Brne a oprava jedného stojí okolo 200 tisíc korún,“ zhodnotil situáciu na Slovensku podpredseda Plachtárskeho Old Timer klubu (POTK) Jozef Ott. Dodal, že v súčasnosti sa na celom svete nachádza okolo 350 historických klzákov, ktorých majitelia sú združení vo Vintage Glider Clube. Klub VGC vznikol v Anglicku v roku 1973 a jeho členovia sa každoročne schádzajú vždy v inej krajine. 26. ročník medzinárodnej rely historických klzákov v Nitre zorganizoval Plachtársky Old Timer klub v spolupráci so Slovenským národným aeroklubom.