lesklých, čiernych a odvážne červených. "Tisíc rokov hriechu" - tak znela téma utorňajšej prehliadky jesennej a zimnej kolekcie 1998-1999 mladého rímskeho návrhára Gaia Mattiola. Je iróniou, že kulisu Matttiolovho inferna tvoril Castel Sant Angelo v Ríme, kde socha sv. Michala bdie nad večným mestom. "Chcem pripomenúť zlá ľudstva za tisícročie, ktoré sa chýli ku koncu. A trúfnem si ukázať peklo pod archanjelom, aby sme sa nakoniec dostali do raja," vysvetlil návrhár po skončení show. "Ja som diabol, ktorý mení ženy na anjelov." Naozaj, prehliadka kulminovala vykúpením. Svetlovlasý archanjel v podobe ženy, nahej s výnimkou krátkej bielej sukničky, sandálov, meča a veľkých krídel, nasledovaný 20 mužskými cherubínmi, uzatváral prehliadku za tónov inšpiratívnej árie z opery Tosca. Predtým však Mattiolo poslal Naomi, argentínsku Valeriu Mazza a ďalšie popredné svetové modelky na mólo v odevoch symbolizujúcich obrázky z hĺbky pekla - v diabolských rožkoch, tesných šatách s výstrihmi na chrbte, zúbkovanými goliermi, vystrihnutými do podoby plameňov, v čiernych obtiahnutých šatách, priesvitných kostýmoch, s reťazami. Okrem vraždy, otroctva a lakomstva si Mattiolo vzal na mušku aj svetskejší hriech - úplatkárstvo. V polovici šokujúcej show modelka v čiernych dlhých saténových šatách so širokou sukňou náhle odhalila, že ruky má spútané v jedinej dlhej čiernej koženej rukavici. Tento trik jasne narážal na známe talianske procesy "Mani pulite" (čisté ruky), ktoré začiatkom 90. rokov odkryli sieť korupcie a protislužieb, ktoré sa skončili odchodom celej jednej politickej garnitúry. Prehliadka zmeravela iba na okamih, keď manekýnky zastali, aby si uctili pamiatku Gianniho Versaceho, zavraždeného presne pred rokom. Naomi Campbellová, ktorej kariéra raketovo vyštartovala paralelne s Versaceho úspechom, asi najlepšie vyjadrila všeobecné pocity: "Najlepší spôsob, ako si pripomenúť Gianniho, je osláviť jeho život, jeho prácu a jeho rodinu."
Jeho brat Santo sa vyjadril: "Gianni je nažive a pracuje s nami. Presne rok od toho hrozného dňa cítim to isté čo vtedy: môj brat je tu s nami a aj vždy bude. Dbáme o to, aby v jeho mene ostalo všetko tak, ako bolo, a dokonca ešte lepšie." Po tragickej udalosti vzrástli tržby o 15-20 % a obchod kvitne aj po tom, čo prvotný súcit a senzácia utíchli. Santo Versace priznal, že rodina rokuje o spoločnom podniku, ale vyvrátil fámy o plánoch predať akcie talianskej holdingovej spoločnosti HDP, ktorá minulý rok kúpila kontrolný balík módnej firmy Valentino. Pred časom sa vyjadril, že plánovaný verejný predaj akcií sa teraz po Gianniho smrti uskutoční zrejme začiatkom roku 1999. Teraz však takéto vyhliadky zahral do autu, predbežne vraj nie sú aktuálne. Vo štvrtok otvorili v severotalianskom mestečku Como, kde má rodina sídlo, dve výstavy. Gianni úzko spolupracoval s miestnymi výrobcami látok a vlastnil prepychovú vilu z 18. storočia, kde sa teraz v rodinnej hrobke nachádza jeho popol. Jedna výstava, s prostým názvom "Gianni Versace", sa sústredí na odevy, ktoré Gianni vytvoril. Ide o rozšírenú verziu výstavy z newyorského Metropolitného múzea výtvarného umenia, ktorá sa skončila v marci. Druhá, "Gianni Versace - znovuobjavovanie látky", sa sústredí na látky a materiály.