V spolupráci s európskou pobočkou Motion Picture Association pripravili organizátori 33. ročníka filmového festivalu v Karlových Varoch (3. - 11. júla) diskusný seminár popredných svetových producentov, ktorého témou bola i problematika špecifík kinematografie v strednej a vo východnej Európe. Na workshope sa zúčastnili Saul Zaentz (The Saul Zaentz Company, USA), Sara Risherová (New Line Cinema, USA), Lynda Mylesová (Pandora Production, Veľká Británia), Chris Sievernich (Pacifica, USA), Kai P. Schoenhals (Open Door, USA), Jon Gerrans (Strand Releasing, USA), Sara Roseová (MGM/Goldwyn, USA) a Michael Barker (Sony Pictures Classics, USA). Významnú producentskú a režisérsku spoločnosť na festivale dopĺňali napríklad Larry Meistrich, Paul Morrissey, Bob Gosse, Tom DiCillo, Michael Steinberg, Michael DiJiacomo, Neil Matsumoto, Karen Robsonová, Wendy Shankerová, Daniel J. Harris, Amos Kollek, Jesse Peretz, Scott Ziehl, Darren Aronofsky (všetci USA), Terry Jones, Nicolas Barker (Veľká Británia), Denis Villeneuve (Kanada), Alejandro Agresti (Brazília), Giuseppe Gaudino (Taliansko), Ramin Niami (India), Antonis Kokkinos (Grécko), Tinieblas Gonzales, Juanjo Gimenez (Španielsko), Koen Mortier (Belgicko), Márton Nyitrai (Maďarsko) a desiatky ďalších. Nie nadarmo - už pri pohľade na tieto mená, ktoré ani zďaleka neboli najväčšími hviezdami prehliadky - sa mohol tohtoročný karlovarský festival pýšiť príznačným synonymom starmánia. Medzi hosťami z tejto filmárskej oblasti ďalej boli Frank Beddor, Robert Carter, Murat Mamedov, Eric Watson, Enrique Gabriel, Anwar Jamal, Martin Walz, Oles Jančuk, Tamás Almási, Fernando Rodriguez Trueba, Henri M. Kessler, Claes Olsson, Rajan Khosa, Janusz Zaorski, Christopher Sheppard, Nuri Bilge Ceylan, Rolf Peter Kahl, Jacqueline De Coeyová, Olivier Péray, Robert Pulcini, Shari Springer Bermann, Peter Brosens, Berndt Neuburger, Gabrielle Tanaová, Ernest Goldsmith, Sudy Coy, Akira Ikešima, Nicholas Barker, Harald Rumpf, Hubert Sauper... a minimálne ešte dvakrát toľko osobností.
FILMOVÝ TRH
Zástupcovia asi 150 spoločností zo 16 krajín strednej a východnej Európy i zo zámoria štyri festivalové dni obchodovali na sprievodnom filmovom trhu. Podľa slov jeho riaditeľky Denisy Štrbovej si mohli vyberať z 320 hraných, dokumentárnych, animovaných i televíznych titulov. "Je to prvý filmový trh po dlhom čase - malý, ale priateľský. Chceme z neho urobiť novú tradíciu a veríme, že sa postupne rozrastie," povedala. Jednou z jeho hlavných úloh je pomôcť producentom a distributérom začleniť sa do štruktúry filmového priemyslu a získať nových obchodných partnerov.
DEŇ VARIETY
Novinkou festivalu bol Deň Variety, ktorý počas 24 hodín nepretržitého premietania predstavil 11 snímok vybratých na základe hodnotenia kritikov tohto prestížneho amerického magazínu. "Akcia sa už bude v Karlových Varoch konať každoročne ako súčasť programu 10 to Watch, ktorý usporiadame iba na šiestich najväčších filmových prehliadkach po celom svete," uviedol kritik Todd McCarthy.
ZVUČKA
Viac ako päťstokrát premietli zvučku, ktorú tento rok v súlade s mottom festivalu V zajatí filmu nakrútil český režisér Jan Hřebejk. Vlaňajší príbeh mačky loviacej kanárika od Jana Svěráka nahradila kreácia nakrátko ostrihaného tanečníka v trestaneckom úbore, pohybujúceho sa v zrkadlami obklopenom priestore a vďaka trikom tancujúceho po stenách i strope. Hudbu zvučky zložil Michal Dvořák, člen skupiny Lucie. Imidž 33. ročníka dotváralo logo s dvoma pootočenými trojkami a fotografia Tona Stana na tmavozelenom podklade.