Prvé reagovalo Dolné Sasko. Ministerstvo výchovy v Hannoveri sa rozhodlo, že na 10 vybraných stredných školách bude zavedená výučba matematiky podľa skúsenosti japonských pedagógov. Tretia medzinárodná matematická a prírodovedecká štúdia (TIMSS) totiž vyhodnotila japonskú výučbu matematiky a prírodných vied za najlepšiu a najefektívnejšiu. Spolková republika skončila až v druhej polovici rebríčka. Výsledok štúdie pôsobil v Nemecku ako šok. Totiž až dosiaľ boli nemeckí pedagógovia presvedčení, že úroveň znalostí prírodných vied tu patrí k najlepším na svete. Neprekvapuje, že sa v súčasnosti ozvalo 10 vedeckých združení a zväzov, aby v spoločnom vyhlásení žiadalo radikálnu zmenu vo výučbe matematiky a prírodných vied na nemeckých stredných školách. Vo svojom stanovisku žiadajú, aby zostali zachované aj vo vyšších triedach predmety ako biológia, fyzika a chémia. Vo všetkých triedach by matematike mali byť venované 4 hodiny týždenne. Navyše: Výučba matematiky a prírodovedných predmetov by mala tvoriť jednu tretinu vyučovacieho času. Ak bude potrebné, potom by sa mala doba týždenného vyučovania zvýšiť o štyri hodiny. To by však znamenalo, že by muselo byť zamestnaných približne o 10 percent viac učiteľov, ako je to v súčasnosti. Pritom však vo väčšine nemeckých spolkových krajín sa noví učitelia neprijímajú a kritici právom poukazujú na to, že učiteľský zbor je prestarnutý. Len v Dolnom Sasku, kde sa v súčasnej dobe bije na poplach a volá sa po japonských metódach výučby matematiky, sa znížil počet učiteľov počas 8 rokov o približne 3000. Vo vyhlásení 10 odborných zväzov a združení - medzi nimi je Nemecký spolok pre podporu výučby matematiky a prírodných vied, Zväz nemeckých biológov, Spoločnosť nemeckých prírodovedcov a lekárov, Nemecká fyzikálna spoločnosť - sa taktiež navrhuje, aby sa s výučbou biológie, chémie a fyziky začalo v školách čo najskôr a až do konca školskej dochádzky im boli venované najmenej 2 hodiny týždenne.
V posledných ročníkoch stredných škôl by mali byť najmenej dva prírodovedecké predmety povinné - nie však, ako je to teraz, len jeden. Vyhlásenie však žiada aj zvýšenie kvalifikácie učiteľov prírodných vied. "Je nevyhnutné, aby učitelia týchto predmetov boli absolventi vysokých škôl." A prírodné vedy musia mať na školách opäť postavenie, aké si skutočne zasluhujú. Ako sú signatári vyhlásenia presvedčení, sú totiž jedinou zárukou rozvoja techniky, medicíny aj poľnohospodárstva. Je zaujímavé, že takmer súčasne s volaním po prehĺbení výučby prírodných vied, bol zverejnený rebríček vysokých škôl, odkiaľ pochádzajú špičkoví nemeckí manažéri. Najviac ich je z univerzity v Mníchove. Len tesne za ňou sú potom univerzity v Hamburgu, Kolíne nad Rýnom a Bonne.
Autor: RUDOLF STRÖBINGER, Bonn (Autor je stálym spolupracovníkom