Bývalého leteckého technika, bratislavského penzistu Jána Baláža priviedla choroba k nápadu skonštruovať rikšu. „Ako astmatik som veľa razy stál pri Manderláku, držal som sa zábradlia a lapal dych. Pritom som sa pozeral do tvárí vodičov, ktorí tadiaľ prechádzali v autách a rozmýšľal som, prečo musia chodiť práve cez stred mesta a znečisťovať životné prostredie,“ opisuje vysoký bielovlasý muž svoje myšlienkové pochody, ktoré ho doviedli k predstave využívať v centre Bratislavy rikše. „Viem, že sa to zdá utopické, ale len tomu, kto je chorý na diagnózu motorizmus,“ dodáva v presvedčení, že z centra mesta by sa doprava mala vylúčiť. Ako vodiča rikše Eko City Taxi ho už Bratislavčania mohli zažiť. Naposledy predvádzal svoju rikšu v areáli Štrkoveckého jazera počas Dňa polície. „Každý, kto sa so mnou viezol, si pochvaľoval,“ hovorí J. Baláž. „Ide to ľahučko, neznečisťuje životné prostredie, má to výhody bicykla,“ spresňuje. Naši ľudia majú však podľa neho negatívne myslenie a všade hľadajú problémy. „Ako s tým chceš ísť na Kolibu?“ pýtajú sa s nedôverou. Konštruktér má na takéto otázky jednoznačnú odpoveď - rikša je určená na rovinu, na pomalú a ekologickú jazdu. Zatiaľ urobil jeden prototyp modernej európskej rikše a teraz pracuje na ďalších dvoch, ktoré by už mali byť sériové. Podľa jeho predstáv by mohli jazdiť v Starom Meste po kultúrno-historickej trase od Morového stĺpa po Ventúrskej ulici k Michalskej bráne, na Františkánske a ďalej na Primaciálne námestie, naspäť na korzo a k SND. Opis historickej trasy by bol nahratý na walkmane aj v cudzích jazykoch, v úlohe rikšiarov by sa mohli zamestnať zo dve desiatky ľudí. „Len by sa musel toho niekto ujať, ja už na to nemám,“ hovorí J. Baláž, ktorý si v Bratislave našiel už aj výrobcu netradičného dopravného prostriedku. „Najskôr by som očakával podporu magistrátu,“ dodáva. Je totiž presvedčený, že rikše by Bratislave ako hlavnému mestu dodali na atraktívnosti. V Prahe, Karlových Varoch či Košiciach už jazdia a údajne aj dobre zarábajú, najmä v tvrdej valute.
(jb)