mi. Medzi nich sa tento rok zaradili aj České dráhy. Hovorca ŽSR M. Čikovský SME potvrdil, že pre zahraničné železnice „nie sme rovnocenní partneri a máme ťažkú pozíciu na rokovanie“. Osobné vozne ŽSR sú opotrebované. Zo 700 vozňov, ktoré sa zaraďujú do IC vlakov, rýchlikov a zrýchlených vlakov, je 550 starších ako 20 rokov. Neodkladne je potrebné obnoviť minimálne 500 vozňov starších ako 20 rokov, pričom podľa vlani prijatej koncepcie by to malo do roku 2000 byť aspoň 200. Od minulého roku sa však zrekonštruovalo v ŽOS Vrútky iba 26 vozňov, na rekonštrukciu ďalších nemajú železnice peniaze. Nutnosť rekonštruovať aspoň vozne jazdiace do zahraničia nevyplýva len zo skutočnosti, že zahraniční partneri na ŽSR čoraz viac tlačia, ale aj z pravidla, že na medzinárodnú potrebu by sa nemali používať vozne staršie ako 10 rokov. Tento rok sa pre nedostatok peňazí nezrekonštruoval ani jeden osobný vagón. Podľa M. Čikovského vedenie železníc pracuje na ekonomickom zhodnotení a možnostiach financovania, ktoré postúpi ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií. V tomto roku ŽSR výhodne kúpili 10 nových klimatizovaných lôžkových vozňov z Nemecka, ale keďže mali jazdiť do Moskvy a ŽSR nemajú peniaze na širokorozchodné podvozky, zatiaľ ich používajú na domácich tratiach. Na zlej finančnej situácii ŽSR sa vo veľkej miere podieľa aj štát, ktorý neuhrádza v plnej miere straty osobnej dopravy spôsobené výkonmi vo verejnom záujme. Pritom vo vládnom programe pre dopravu, prijatom hneď po nástupe súčasnej vlády, sa okrem iného píše, že vláda prioritne zabezpečí „modernizáciu a obnovu mobilného parku, najmä vozňov osobnej dopravy“.