transparentnosti. Ide napríklad o sprísnenie ustanovení o informačnej povinnosti emitentov, o oznamovacej povinnosti investorov pri nadobudnutí významných podielov a zavedenie ponukovej povinnosti. Uvádza sa v Odpočte plnenia Programového vyhlásenia vlády SR v pôsobnosti rezortu Ministerstva financií SR.
Názor ostatných kompetentných je však opačný. Práve netransparentnosť a nízka likvidita sú dve príčiny nefunkčnosti kapitálového trhu. Netransparentnosť kapitálového trhu je spôsobená dvoma základnými faktormi - nedostatočnou informovanosťou zo strany emitentov a obchodným systémom umožňujúcim manipulácie s cenou. Podľa názoru Asociácie obchodníkov s cennými papiermi (AOCP) je informačná povinnosť emitenta definovaná v zákone pomerne vágne. Veľmi rozumne znejúca podmienka v zákone, ukladajúca emitentovi verejne obchodovateľného papiera bezodkladne zverejniť všetky skutočnosti, ktoré by mohli zásadným spôsobom ovplyvniť hospodárenie spoločnosti je tak značne zdevastovaná faktom, že emitent musí túto informáciu postúpiť iba MF SR, a to rozhodne o tom, či a ako ju ďalej zverejní. Jednou z ďalších príčin slabej informovanosti je i obchodná politika organizátorov trhu, vďaka ktorej sú voľne dostupné iba informácie v skutočne minimálnom rozsahu.
V marci 1997 bola vládou schválená Koncepcia rozvoja kapitálového trhu v SR, ktorej hlavným cieľom je vytvorenie priehľadného a korektného trhu, ktorý kvalitou svojich služieb bude zodpovedať štandardu kapitálových trhov s rozvinutou trhovou ekonomikou a bude prínosom k celkovému rozvoju ekonomiky SR. Podľa Odpočtu Koncepcia zohľadňuje zmeny vyplývajúce z pokračujúcej transformácie ekonomiky a procesu privatizácie. „Ako hlavný predpoklad na vytvorenie efektívneho trhu je harmonizácia práva so štátmi EÚ, uplatnenie liberalizačných opatrení OECD a vybudovanie osobitnej regulačnej inštitúcie Komisie pre cenné papiere schopnej zaujať postavenie orgánu zabezpečujúceho primeraný etický a systematický dozor nad kapitálovom trhom v podmienkach liberalizácie pohybu kapitálu,“ uvádza sa v odpočte.
Koncepcia mala byť určitým východiskom, zvratom v doterajšom vývoji. „Harmonogram opatrení na zvrátenie nepriaznivého vývoja malo realizovať predovšetkým Ministerstvo financií SR. Už po relatívne krátkom čase môžeme s ľútosťou konštatovať, že v koncepcii obsiahnuté úlohy sa plnia často nevhodným spôsobom, pomaly, respektíve vôbec. Napríklad z troch legislatívnych úloh stanovených na rok 1997 sa podarilo splniť len jednu,“ uvádza AOCP.