ia a vymedzenia bola krajina okolo nás i v detskej duši malých i väčších umelcov. Tristo žiakov školy pripravilo k výstave množstvo kresieb, obrazov, koláží, asambláží, plastických reliéfov, fotografií i malých keramík na veľkú tému krajina. Krajina skutočná a reálna, fantastická i vysnívaná, plná dynamiky živlov zeme, vody, vzduchu i ohňa, krásna vo svojich premenách dňa a noci a pôvabná vo svojich štyroch ročných obdobiach, i ďalších nespočetných premenách a kúzlach. Učitelia školy - L. Štolcová, Z. Homolová, M. Lehotská, D. Schredlová, P. Strassner a P. Breier - ponúkli žiakom ako východiskovú inšpiráciu obrazy, ktoré namaľoval legendárny colník Henri Rousseau (Zaklínačka hadov, Sen a I.) a taliansky maliar G. de Chirico (Múzy). Tieto diela boli iniciačným požehnaním vstupu detí do nekonečných priestorov krajiny fantázie a meditácie o krajine a v krajine, ktorá nemusí byť iba okolo nás, ale môže byť aj v našej duši. Diela - krajiny 13. Artparády spoľahlivo dokumentovali, že naša najmladšia výtvarná generácia krajinu okolo seba nielen vidí a pozná, ale aj citlivo vníma, pociťuje a reflektuje v mnohorakých podobách dialógu s krajinou. Popri realizme a vecnej topografii krajiny prevládajú na výstave krajinárske vízie, impresie i expresívne zobrazenie krajiny a vyjadrenie jej nálad, stavov i atmosféry. Pôsobivá inštalácia výstavy Krajina siaha do prezentácie jednotlivých „krajiniek“ až k väčším celkom inštalácie v prostredí, ktoré evokuje blízkosť krajiny i nekonečné dimenzie krajinárskeho prostredia. V mestskej krajine-prostredí podľa de Chirica sa možno aj zastaviť a stať sa múzou-súčasťou tohto prostredia a zamyslieť sa nad tým, akú to krajinu nosíme v našich túžbach a snoch. Mladí umelci našli inšpiráciu aj u ďalších majstrov krajiny (Klee, Hundertwasser, Zrzavý, Benka, Kompánek) a svojím dielom dokázali, že mladý výtvarný prejav skutočne v sebe integruje mnohé výrazové potencie umenia moderny a postmoderny. Tieto fakty nakoniec potvrdil aj seminár dospelých o detskej krajine, ktorý pripravilo Národné osvetové centrum ako poctu fenoménu krajiny i detskej tvorbe, ktorá je svojím spôsobom najkúzelnejšou krajinou tvorivého ducha a ľudskej citlivosti.
BOHUMIL BACHRATÝ